Matolcsy jegybankelnökké válása remek apropónak tűnhet arra, hogy Matolcsy unortodox, nem szokványos gazdaságpolitikai intézkedéseit okoljuk minden bajunkért. Jóllehet nem ezekkel van a baj, hanem a nagyon is szokványos, az első Orbán-kormány idejéből ismerős húzásokkal.
Az állításom rendkívül provokatív: úgy vélem, Matolcsy szokványos intézkedéseivel van a probléma, azokkal a neokonzervatív ideológián alapuló elemekkel, amelyek már az első Orbán-kormány idejéből is ismerősek, az egyesek által szent borzadállyal emlegetett unortodox intézkedések pedig – ha nem is minden részletüket, de legalábbis a lényegüket tekintve - rendben vannak. Nézzük tehát először a főbb szokványos intézkedéseket.
1. Egykulcsos adó és az adójóváírás kivezetése
Bár Európa boldogabbik felén nem, Magyarországon ez nagyon is ortodox intézkedésnek számított, a legtöbb főáramhoz sorolt, tekintélyes magyar közgazdák támogatták az elképzelést. Beleértve Oszkó Pétert is, aki a Reformszövetség idejében még az egykulcsos adó mellett, és az adójóváírás ellen érvelt, jelenleg pedig éppen fordítva.
Matolcsy ezen nagyon is ortodox, a kevésbé jól keresőket hátrányosan érintő intézkedéscsomagja jelentősen hozzájárul a reálbérek, így a vásárlóerő csökkenéséhez,a recesszió elmélyítéséhez. Alighanem ezzel ártott a legtöbbet.
Nyilvánvaló egyébként, hogy az egykulcsos adó és az adójóváírás kivezetése sem ésszerű meggondolásokon alapult, hanem a korábbi Orbán-ciklusból ismerős „hozzuk helyzetbe a tehetősebbeket” filozófiájából.
2. A költségvetési kiigazítás megspórolása a szociális kiadásokon
Ortodoxabbat el sem lehet képzelni annál, minthogy a költségvetési megszorításokat a szociális kiadások intenzív lefaragásával hajtják végre. A szociális célú kiadások befagyasztása, illetve egyes esetekben nominális csökkentése embertelensége mellett tovább csökkentette a vásárlóerőt, belehajtva az országot abba a negatív spirálba, amelytől egyébként szerte Európában más országok is szenvednek.
S nézzük a legfontosabb nem szokványos intézkedéseket.
1. A nyugdíjkassza kvázi államosítása
A módszer (közönséges zsarolás) ugyan vitatható, mindemellett nem véletlen, hogy Stiglitz, a Világbank volt alelnöke elhibázottnak tartja a K-Európára rátukmált magánnyugdíjpénztáras reformot. Stiglitznek – vagy a magyar Kun Jánosnak – sokkal jobb érveik vannak a pénztári rendszer ellen, mint Selmeczi Gabriellának. Ezek közül a legfontosabb talán az átmenettel járó költségvetési terhek. Abszurd volt, hogy a pénztárak végső soron azokból az állampapírokból vásároltak, amelyeket a magánpénztárival kombinált vegyes rendszerre történő átállás miatt kellett kibocsátani. A kvázi államosítás óriási könnyebbség a hazai költségvetésnek.
2. Ágazati különadók bevezetése,
Matolcsy azokat a nagyvállalatokat terhelte meg különadóval, amelyek a fix infrastruktúra miatt elmenni nem tudnak. Ráadásul olyan módon, hogy a transzferárazással sem tudnak kibújni alóla. Az pedig egyszerűen nem igaz, hogy a cégek simán ráterhelik az adóemelést a fogyasztókra, nincs az a piac, ahol ez ilyen egyszerűen menne. Ez még a tranzakciós adónál sem igaz, de erről még külön beszélünk.
Azok a cégek fizetnek végre több adót, amelyek korábban nem igazán vették ki a részüket a közteherviselésből, ami nem baj.
A bankadónál azért nem ennyire tiszta a kép, a bankok megsarcolása, és a legjobb helyzetű adósok (végtörlesztés) premizálása helyett helyett sokkal helyesebb lett volna az unortodoxiát a devizahitelkérdés valódi megoldására összpontosítani.
3. Tranzakciós adó és matelcsi
Az olyannyira szidott új adófajták abból a szempontból mégiscsak jók, hogy a végfogyasztók szempontjából kis összegekre porlasztódnak a végső soron mégis több tízmilliárd forint állami bevételt generáló adófajták. Ha a szolgáltatók deklarálják is, hogy bizony ez megjelenik a számlán, a fogyasztó olcsóbb szolgáltató után nézhet a piacon. Igaz, hozzá kell tenni, sajnos ezt nem mindenki teheti meg, a hűségszerződések, vagy a bankhoz kötő hitel miatt.
4. Nyomásgyakorlás a monetáris politikára
A legidőszerűbb pont, természetesen nem Matolcsyék kezdték hazánkban. Ezen illene talán a legjobban fölháborodni. Az igazság az, hogy a válság rámutatott arra, hogy a jegybanki függetlenség nem maga a csoda. Greenspan túl sokáig, túl alacsonyan tartotta a kamatokat, felelősségét a válságban részben elismerte. Simor túl sokáig, túl magasan tartotta a kamatokat, a felelősségét nem ismerte el , csak annyiban, hogy többször kellett volna figyelmeztetnie a devizahitelezés veszélyeire.
A „galambok”, a tanács külső tagjai által kierőszakolt kamatcsökkentések mindenesetre egyelőre nem mentek túl a piac tűréshatárán.
---
A provokációnak még nincs vége. Az eddigieknél is provokatívabb állításom az, hogy az ellenzék impotenciája abban is tetten érhető, hogy csak azt tudják harsogni Matolcsyról , mondjon le, dilettáns, stb. Amelyik erő képes lesz szétszálazni elemeire Matolcsy gazdaságpolitikáját, és annak egyes elemeire reagálni, az legalábbis egy lépést tesz majd előre.
2013.03.01.
12:24
Írta: Kis Miklós
Matolcsyval nem az unortodoxia a baj
67 komment
Címkék: gazdaságpolitika ortodox unortodox Matolcsy
A bejegyzés trackback címe:
https://gazdpol.blog.hu/api/trackback/id/tr535111487
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Cifu78 2013.03.01. 16:22:05
Nem vagyok pénzember, de egy dolgot még én is látok: az amúgy sem egyszerűségéről híres magyar adórendszer újabb adók kivetésével még átláthatatlanabb, még zűrösebb.
Matolcsy (laikus szemmel) legfőbb problémája pedig a nyers hazugság, és a számokkal való reménytelen harca. Itt most sorolni lehet a példákat, de nem teszem, elegen ismételgették már. Emiatt pedig egy olyan ember lett, akinek a szavára nem lehet adni.
Na itt kezdődik a fő probléma. Mert jegybankelnöknek egy olyan embert kinevezni, aki az egyértelmű hazugságaival hiteltelen, óriási felelőtlenség...
Matolcsy (laikus szemmel) legfőbb problémája pedig a nyers hazugság, és a számokkal való reménytelen harca. Itt most sorolni lehet a példákat, de nem teszem, elegen ismételgették már. Emiatt pedig egy olyan ember lett, akinek a szavára nem lehet adni.
Na itt kezdődik a fő probléma. Mert jegybankelnöknek egy olyan embert kinevezni, aki az egyértelmű hazugságaival hiteltelen, óriási felelőtlenség...
hami · http://toriblog.blog.hu 2013.03.01. 16:22:09
egyrészt az egykulcsos adó, és az adójóváírás az két nagyonis külön dolog, nem függ össze.
egykulcsos adó: tekintve, hogy Magyarországon a bérek adó, és járulékterhe még így is sokkal magasabb, mint a közvetlen versenytárs szomszéd országokban, az egykulcsos adó bevezetése - ami valójában adócsökkentés - teljesen rendben van. ezzel párhuzamosan csökkenteni kellett volna a járulékterheket is, és ezzel együtt kiadáscsökkentést is végrehajtani.
adójóváírás: aki azt állítja, hogy az eltörlése rossz lépés volt, az szimplán buta. ugyanis az adójóváírás a fő oka annak, hogy megérte minimálbérre bejelenteni embereket, és a tényleges fizetés többi részét zsebbe fizetni.
az, hogy az alacsonyabb jövedelműek jövedelme (papíron) csökkent, az valóban nem a legjobb. ismét: járulékcsökkentéssel és állami kiadáscsökkentéssel kellett volna még tovább lépni, hogy ne csökkenjen a jövedelmük. ez viszont sztem a magánszférában nem jelentett tényleges csökkenést, mert a zsebbe fizetett összeg kompenzálta. ahol ilyen nem volt (állami szféra, ott viszont igen).
a szociális kiadások csökkentése alatt nem egészen értem, hogy mit értesz. az, hogy a szociális kiadásokból önmagában meg lehet élni, ez egy hatalmas nagy baj. a szociális kiadások meg koránt sincsenek befagyasztva, lásd. pl. a nyugdíjat inflációkövetően emelik. éppenhogy sokkal erőteljesebb visszavágásra lett volna szükség. az, hogy az egyesektől elvett pénz, amit másnak az állam odaad csökkenti a fogyasztást ("a szociális kiadások visszafogása csökkentette a fogyasztást"), az szimplán hülyeség. az a pénz máshol jelentkezett.
egykulcsos adó: tekintve, hogy Magyarországon a bérek adó, és járulékterhe még így is sokkal magasabb, mint a közvetlen versenytárs szomszéd országokban, az egykulcsos adó bevezetése - ami valójában adócsökkentés - teljesen rendben van. ezzel párhuzamosan csökkenteni kellett volna a járulékterheket is, és ezzel együtt kiadáscsökkentést is végrehajtani.
adójóváírás: aki azt állítja, hogy az eltörlése rossz lépés volt, az szimplán buta. ugyanis az adójóváírás a fő oka annak, hogy megérte minimálbérre bejelenteni embereket, és a tényleges fizetés többi részét zsebbe fizetni.
az, hogy az alacsonyabb jövedelműek jövedelme (papíron) csökkent, az valóban nem a legjobb. ismét: járulékcsökkentéssel és állami kiadáscsökkentéssel kellett volna még tovább lépni, hogy ne csökkenjen a jövedelmük. ez viszont sztem a magánszférában nem jelentett tényleges csökkenést, mert a zsebbe fizetett összeg kompenzálta. ahol ilyen nem volt (állami szféra, ott viszont igen).
a szociális kiadások csökkentése alatt nem egészen értem, hogy mit értesz. az, hogy a szociális kiadásokból önmagában meg lehet élni, ez egy hatalmas nagy baj. a szociális kiadások meg koránt sincsenek befagyasztva, lásd. pl. a nyugdíjat inflációkövetően emelik. éppenhogy sokkal erőteljesebb visszavágásra lett volna szükség. az, hogy az egyesektől elvett pénz, amit másnak az állam odaad csökkenti a fogyasztást ("a szociális kiadások visszafogása csökkentette a fogyasztást"), az szimplán hülyeség. az a pénz máshol jelentkezett.
sas70 2013.03.01. 16:30:54
1. A nyugdíjkassza kvázi államosítása: A legnagyobb hülyeség volt, pláne ahogy levezényelték. Számítások szerint 280 mrd forintot buktunk rajta (meg az aprót), ebből lehetett volna a szociális hálón kisebb lyukakat hagyni. Ráadásul amit ígértek helyette abból semmi sem lett, csak a bizonytalanság, miközben jelentősen rontotta az öngondoskodásra való hajlamot, amiben egyébként is a béka segge alatt vagyunk. A költségvetési egyensúlyt viszont csak átmenetileg javította, aminek később isszuk meg a levét és keserű lesz.
2. Ágazati különadók bevezetése: Pont a fejlődő és versenyképes ágazatokat sarcolta meg, a közmű beruházásokat erodálta. Pillanatnyilag a beruházások az amortizációt sem fedezik, ergó csökken a nemzeti vagyon. A végtörlesztés pedig pont nem azt a réteget hozta helyzetbe, akinek szükséges lett volna fellélegezni. Ráadásul a probléma nem lett volna ilyen éles, ha nem őrülten, (bolondtehén a borjának) mennek neki, hanem egy tartható pályát felvázolva, szorgos napi aprómunkával. És igenis áthárították a szolgáltatók az adót, a számlákból világosan látszik, ráadásul még ezek az intézkedések inflációt is gerjesztettek, akkor amikor az elvileg lehetetlen lett volna. Ez persze a foglalkoztatásnak is odavágott, már jól látszik ez is.
És egy kurva nagy alaptévedésben vannak, mégpedig, hogy az alacsony foglalkoztatást az egykulcsos adó kezeli. A számokból viszont kiderül, hogy a bérköltségek magasabbak lettek, az adóterhelés növekedett és a többi hatással együtt ez bizony nem a növekedés irányába hat.
Végezetül minden szakértő teljesen egyetért abban, hogy a kivezető út a gazdaságpolitikai bizalom helyreállításával kezdődik, az ötletszerű, azonnali pénzbeszedés helyett. A befektetők elsődleges szempontja, a befektetések kalkulált megtérülése és csak ezután következik minden más. Ehhez pedig nem lehet az adótörvényeket 20-30szor módosítani, teljes ágazatokat sújtó törvényeket 3nap alatt végigverni, költségvetést 10szer módosítani, alkotmányt a széljárásnak megfelelően átírni stb.
2. Ágazati különadók bevezetése: Pont a fejlődő és versenyképes ágazatokat sarcolta meg, a közmű beruházásokat erodálta. Pillanatnyilag a beruházások az amortizációt sem fedezik, ergó csökken a nemzeti vagyon. A végtörlesztés pedig pont nem azt a réteget hozta helyzetbe, akinek szükséges lett volna fellélegezni. Ráadásul a probléma nem lett volna ilyen éles, ha nem őrülten, (bolondtehén a borjának) mennek neki, hanem egy tartható pályát felvázolva, szorgos napi aprómunkával. És igenis áthárították a szolgáltatók az adót, a számlákból világosan látszik, ráadásul még ezek az intézkedések inflációt is gerjesztettek, akkor amikor az elvileg lehetetlen lett volna. Ez persze a foglalkoztatásnak is odavágott, már jól látszik ez is.
És egy kurva nagy alaptévedésben vannak, mégpedig, hogy az alacsony foglalkoztatást az egykulcsos adó kezeli. A számokból viszont kiderül, hogy a bérköltségek magasabbak lettek, az adóterhelés növekedett és a többi hatással együtt ez bizony nem a növekedés irányába hat.
Végezetül minden szakértő teljesen egyetért abban, hogy a kivezető út a gazdaságpolitikai bizalom helyreállításával kezdődik, az ötletszerű, azonnali pénzbeszedés helyett. A befektetők elsődleges szempontja, a befektetések kalkulált megtérülése és csak ezután következik minden más. Ehhez pedig nem lehet az adótörvényeket 20-30szor módosítani, teljes ágazatokat sújtó törvényeket 3nap alatt végigverni, költségvetést 10szer módosítani, alkotmányt a széljárásnak megfelelően átírni stb.
Fejesrob 2013.03.01. 16:32:09
Igy utólag, Mo. idáig legsikeresebb kormánya az első Orbán kormány volt.
TheloniusMonk 2013.03.01. 16:34:59
@hami: először le kellene vezetned hogy most már nem érdemes csak minimálbérre bejelenteni valakit az adójóváírás megszüntetése miatt (megsúgom neked, nem fog sikerülni) és csak azután próbálkozhatsz lebutázni bárkit is...
sas70 2013.03.01. 16:35:12
@Fejesrob: Max az első két évében, mert utána már ment az osztogatás, meg a fosztogatás amit persze Megyóék megfejeltek.
Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.03.01. 16:37:23
@Fejesrob:
Na ja..
A szoci elkúrás után elég nehéz lesz bárkinek is sikeres kormányt maga mögé tudni.
Megduplázták a munkanélküliségi rátát, 81% fölé lökték a GDP arányos államadósságot, és minden mutató szerint ez EU legszarabjai lettünk 2010-re, úgy hogy 2002-ben a szlovákok elött voltunk.
Na ja..
A szoci elkúrás után elég nehéz lesz bárkinek is sikeres kormányt maga mögé tudni.
Megduplázták a munkanélküliségi rátát, 81% fölé lökték a GDP arányos államadósságot, és minden mutató szerint ez EU legszarabjai lettünk 2010-re, úgy hogy 2002-ben a szlovákok elött voltunk.
vakapad 2013.03.01. 16:39:39
@Fejesrob:
Már sokszor olvashattad tőlem, nodeviszontmivel repetition est mater studiorum:
Mikor Bokros jól elinflálta a forintot, és ezzel olcsóvá tette a magyar munkaerőt, megindult a tőkebeáramlás az országba. Egyre-másra létesültek a termelőüzemek, többek között vidéken is (ott főleg könnyűipar, varrodák, bútorüzemek, cipőkészítő üzemek, de kisebb műhelyek is), ami azért volt fontos, mert a 25 – 30 % vidéken élő, jórészt képzetlen népességet a munkaerőben ennek a negyedét-ötödét igénylő mezőgazdaság nem tudta eltartani (ma se tudja). Magyarországnak saját tőkéje, technológiája és főként a világpiacon eladható(!) terméke nem volt (ma sincs), de azt szívesen hozták a németek meg az osztrákok, végül is európai ország, nincs messze, infrastruktúrája is elfogadható, a munkaerő olcsó (thanksgiving for Bokros), a képzettség meg annyira ezekhez a kisüzemekhez nem volt szükséges.
Aztán jött a Tocsik ügy, és a nagyon utált Bokros érával súlyosbítva ezt már Horn se bírta politikailag. Így aztán megbukott, Orbánék meg beleültek a készbe. Két évig nem csináltak semmit, csak vitették magukat a langy hullámokkal, de aztán valaki a homlokára csapott, hogy ebből így nem lesz világraszóló siker (amelyet azért minden kormányzat szomjúhozik), mert a 4 – 5 % körüli éves GDP növekedéssel nem érjük be belátható időn belül napéldául Ausztriát. Ahhoz 7 – 8 % kellene. Évente. Ki is találták, hogy pénzt kell önteni a nép közé (sajnos, ma sem tudnak többet ennél, csak a célcsoport változott), azzal meglódul a kereslet, a pékek tíz zsemle helyett tizenkettőt fognak sütni, éít, éít, heuréka. Igen ám, de önteni való pénz nem volt (az sohasincs), fenti okból kitalálták, hogy majd jól megemelik a minimálbért, azt ugyanis nem az államnak kell fizetni, hanem a cégeknek. Örült az állam (több adóbevétel, több fogyasztás, nagyobb GDP, és mivel a GDP arányos államadósság egy hányados, még az is csökkent kisujjmozdítás nélkül), valamint örültek a munkavállalók (több pénz állt a házhoz). Egy darabig. Aztán a kis könnyűipari cégek a megnőtt munkaerő költség miatt úgy elmentek innen, mint a sicc. Ez az elmenés már Medgyessy korában történt, mert a gépleszerelés, végkifizetések, adminisztráció nem megy egyik napról a másikra, kapott is a kormány a Parlamentben a FIDESZ-től, hogy Medgyessyék(!!!) elüldözik innen a cégeket. Mára a magyar könnyűipar gyakorlatilag megszűnt, a kb. 130.000 képzetlen munkavállalót azóta az adózóknak kell eltartani, mégpedig családostul. Az addig kétszámjegyű ipari növekedés 2003. környékén drasztikusan visszaesett, az ország munkaerő olcsóságból következő versenyképessége pedig zuhant: a tőke elkezdett napéldául sokkal inkább Szlovákiába menni (az akkoriban jóval olcsóbb volt). Ezt is fel szokták róni az elmúlt nyolc évnek, pedig semmi köze hozzá, viszont jól rá lehet fogni, mert az okok és az időtényező az átlagpolgárnak nem jelent semmit, hiszen egyik hatását se ismeri.
Persze, tettek még Orbánék mást is a „gazdasági felpörgetés” érdekében, mégpedig a támogatott kamatú lakáshoz jutási kölcsön bevezetésével, azaz az építőiparnak az adófizetők számlájára való felfuttatásával. Ezt az ország 5 %-a használta ki, ennek kb. a fele (akiknek volt pénzük) nyerészkedési célból, a 2. vagy 3. lakás családi megszerzése érdekében (az adófizetőknek máig nem köszönték meg), de aztán kiderült, hogy a kedvezményes hitel akkora terhet ró az államháztartásra, amelyet kibírni nem lehet. Végül Medgyessynek kellett leállítani (kapott is érte hideget-meleget; kitudjakitől?). Jórészt ennek következménye lett aztán a devizakölcsönök 2000-es évekbeli aranykora, ha a szomszéd, ismerős, barát tudott lakáshoz jutni, akkor én sem maradhatok ki szemlélet alapján. Az építőipar normál szintre való visszatérésének (leépülésének) ma vagyunk tanúi, mint ez közismert. Az viszont nem közismert, hogy a devizahitelesek még mindmáig jobban jártak, mintha forinthitelt vettek volna fel, fenti okból sosem a devizahitellel volt baj, hanem a hitellel. Azt nem tudják a zemberek fizetni. Ahogy ilyen tömegben a FIDESZ támogatott kamatú lakáskölcsönét se tudnák, ha Medgyessy Orbánék követelésére meghagyja.
Amit Medgyessy még Orbánéktól örökölt, az néhány szakma kiürülése, mégpedig a közszolgálatban. A megnövekedett minimálbér a többi piaci bért is megnyomta (az állami szektort persze nem), és a tanítók, tanárok, nővérek tömegesen hagyták ott az iskolákat meg a kórházakat a több pénzért. Medgyessy úgy gondolta, a közszolgálati béreket megemeli, és ad 13. havi nyugdíjat, ezzel az egyensúly a reálszféra, a közszolgálati szféra és a nyugdíjszféra között újra létrejön, aztán bokrosi mintára megint elinflálja a forintot, és Orbánék közgazdasági ámokfutása máris korrigálva van (akkoriban még nem lett volna probléma elinflálni, lévén, devizahitelesből elég kevés). A terv lángelmés volt, csak az időzített bombával nem számolt. Az időzített bombát Járainak hívták, és Orbán örökségeként ült az MNB elnöki székében. Hát ő aztán „küzdött az infláció ellen” (meg is kapta a jutalmát érte már előre az első Orbán kormány által megszavazott horribilis fizetéssel, utána meg a Lex Járai formájában, plusz a jelen magas pozícióba ültetéssel). 12 %-os kamat, 230 forintos euró, Járai győzött, László Csabáék vesztettek, pluszként az ország is, mert akkora kár érte, mint ilyen rövid idő alatt még soha. A könnyűipari cégek naná, hogy nem jöttek vissza, az import olcsó lett, a pénz ment ki az országból, a nem minimálbéres multijaink exportbevétele pedig az erős forint miatt csökkent, és így GDP növekedéssel nem tudtuk kinőni azt a közszolgálati béremelést, amit Medgyessy vezetett be. Fentiek miatt szidják ma a közgazdászok szegény Medgyessyt, pedig nem csak ő, hanem elsősorban Járai volt az, aki az akkor Magyarországot sújtó, nem kicsi gazdasági kárért felelős. Hogy kinek a biztatására, az ismert, hogy tudatosan-e, az némileg bizonytalan (mivel Járai feltehetően nem ostoba, a helyzet még szomorúbbnak látszik).
Következett azonban Orbánék áldásos tevékenységéből még valami. Mégpedig egy nagyon keserves esemény: Magyarország túlfogyasztóvá vált (a termeléshez képest a jövedelmek előreszaladtak), és ezt valakinek helyre kellett állítani, mert a hitelfelvétel nem folytatódhatott a végtelenségig. Az Orbán-féle gazdasági saller hatásain Medgyessy csak rontott, helyrehozni Járai miatt nem tudta, maradt Gyurcsány. Ha akarta, ha nem. Megjegyzendő, hogy a túlfogyasztás visszafogása igenigen kellemetlen feladat (megszorítások, addig ingyenes szolgáltatások részbeni fizetőssé tétele, stb.), pláne, ha a nép nem tudja, hogy a helyrehozó nem azonos az elkövetővel. Mert nem tudja ám!
Na de az már egy másik történet.
Már sokszor olvashattad tőlem, nodeviszontmivel repetition est mater studiorum:
Mikor Bokros jól elinflálta a forintot, és ezzel olcsóvá tette a magyar munkaerőt, megindult a tőkebeáramlás az országba. Egyre-másra létesültek a termelőüzemek, többek között vidéken is (ott főleg könnyűipar, varrodák, bútorüzemek, cipőkészítő üzemek, de kisebb műhelyek is), ami azért volt fontos, mert a 25 – 30 % vidéken élő, jórészt képzetlen népességet a munkaerőben ennek a negyedét-ötödét igénylő mezőgazdaság nem tudta eltartani (ma se tudja). Magyarországnak saját tőkéje, technológiája és főként a világpiacon eladható(!) terméke nem volt (ma sincs), de azt szívesen hozták a németek meg az osztrákok, végül is európai ország, nincs messze, infrastruktúrája is elfogadható, a munkaerő olcsó (thanksgiving for Bokros), a képzettség meg annyira ezekhez a kisüzemekhez nem volt szükséges.
Aztán jött a Tocsik ügy, és a nagyon utált Bokros érával súlyosbítva ezt már Horn se bírta politikailag. Így aztán megbukott, Orbánék meg beleültek a készbe. Két évig nem csináltak semmit, csak vitették magukat a langy hullámokkal, de aztán valaki a homlokára csapott, hogy ebből így nem lesz világraszóló siker (amelyet azért minden kormányzat szomjúhozik), mert a 4 – 5 % körüli éves GDP növekedéssel nem érjük be belátható időn belül napéldául Ausztriát. Ahhoz 7 – 8 % kellene. Évente. Ki is találták, hogy pénzt kell önteni a nép közé (sajnos, ma sem tudnak többet ennél, csak a célcsoport változott), azzal meglódul a kereslet, a pékek tíz zsemle helyett tizenkettőt fognak sütni, éít, éít, heuréka. Igen ám, de önteni való pénz nem volt (az sohasincs), fenti okból kitalálták, hogy majd jól megemelik a minimálbért, azt ugyanis nem az államnak kell fizetni, hanem a cégeknek. Örült az állam (több adóbevétel, több fogyasztás, nagyobb GDP, és mivel a GDP arányos államadósság egy hányados, még az is csökkent kisujjmozdítás nélkül), valamint örültek a munkavállalók (több pénz állt a házhoz). Egy darabig. Aztán a kis könnyűipari cégek a megnőtt munkaerő költség miatt úgy elmentek innen, mint a sicc. Ez az elmenés már Medgyessy korában történt, mert a gépleszerelés, végkifizetések, adminisztráció nem megy egyik napról a másikra, kapott is a kormány a Parlamentben a FIDESZ-től, hogy Medgyessyék(!!!) elüldözik innen a cégeket. Mára a magyar könnyűipar gyakorlatilag megszűnt, a kb. 130.000 képzetlen munkavállalót azóta az adózóknak kell eltartani, mégpedig családostul. Az addig kétszámjegyű ipari növekedés 2003. környékén drasztikusan visszaesett, az ország munkaerő olcsóságból következő versenyképessége pedig zuhant: a tőke elkezdett napéldául sokkal inkább Szlovákiába menni (az akkoriban jóval olcsóbb volt). Ezt is fel szokták róni az elmúlt nyolc évnek, pedig semmi köze hozzá, viszont jól rá lehet fogni, mert az okok és az időtényező az átlagpolgárnak nem jelent semmit, hiszen egyik hatását se ismeri.
Persze, tettek még Orbánék mást is a „gazdasági felpörgetés” érdekében, mégpedig a támogatott kamatú lakáshoz jutási kölcsön bevezetésével, azaz az építőiparnak az adófizetők számlájára való felfuttatásával. Ezt az ország 5 %-a használta ki, ennek kb. a fele (akiknek volt pénzük) nyerészkedési célból, a 2. vagy 3. lakás családi megszerzése érdekében (az adófizetőknek máig nem köszönték meg), de aztán kiderült, hogy a kedvezményes hitel akkora terhet ró az államháztartásra, amelyet kibírni nem lehet. Végül Medgyessynek kellett leállítani (kapott is érte hideget-meleget; kitudjakitől?). Jórészt ennek következménye lett aztán a devizakölcsönök 2000-es évekbeli aranykora, ha a szomszéd, ismerős, barát tudott lakáshoz jutni, akkor én sem maradhatok ki szemlélet alapján. Az építőipar normál szintre való visszatérésének (leépülésének) ma vagyunk tanúi, mint ez közismert. Az viszont nem közismert, hogy a devizahitelesek még mindmáig jobban jártak, mintha forinthitelt vettek volna fel, fenti okból sosem a devizahitellel volt baj, hanem a hitellel. Azt nem tudják a zemberek fizetni. Ahogy ilyen tömegben a FIDESZ támogatott kamatú lakáskölcsönét se tudnák, ha Medgyessy Orbánék követelésére meghagyja.
Amit Medgyessy még Orbánéktól örökölt, az néhány szakma kiürülése, mégpedig a közszolgálatban. A megnövekedett minimálbér a többi piaci bért is megnyomta (az állami szektort persze nem), és a tanítók, tanárok, nővérek tömegesen hagyták ott az iskolákat meg a kórházakat a több pénzért. Medgyessy úgy gondolta, a közszolgálati béreket megemeli, és ad 13. havi nyugdíjat, ezzel az egyensúly a reálszféra, a közszolgálati szféra és a nyugdíjszféra között újra létrejön, aztán bokrosi mintára megint elinflálja a forintot, és Orbánék közgazdasági ámokfutása máris korrigálva van (akkoriban még nem lett volna probléma elinflálni, lévén, devizahitelesből elég kevés). A terv lángelmés volt, csak az időzített bombával nem számolt. Az időzített bombát Járainak hívták, és Orbán örökségeként ült az MNB elnöki székében. Hát ő aztán „küzdött az infláció ellen” (meg is kapta a jutalmát érte már előre az első Orbán kormány által megszavazott horribilis fizetéssel, utána meg a Lex Járai formájában, plusz a jelen magas pozícióba ültetéssel). 12 %-os kamat, 230 forintos euró, Járai győzött, László Csabáék vesztettek, pluszként az ország is, mert akkora kár érte, mint ilyen rövid idő alatt még soha. A könnyűipari cégek naná, hogy nem jöttek vissza, az import olcsó lett, a pénz ment ki az országból, a nem minimálbéres multijaink exportbevétele pedig az erős forint miatt csökkent, és így GDP növekedéssel nem tudtuk kinőni azt a közszolgálati béremelést, amit Medgyessy vezetett be. Fentiek miatt szidják ma a közgazdászok szegény Medgyessyt, pedig nem csak ő, hanem elsősorban Járai volt az, aki az akkor Magyarországot sújtó, nem kicsi gazdasági kárért felelős. Hogy kinek a biztatására, az ismert, hogy tudatosan-e, az némileg bizonytalan (mivel Járai feltehetően nem ostoba, a helyzet még szomorúbbnak látszik).
Következett azonban Orbánék áldásos tevékenységéből még valami. Mégpedig egy nagyon keserves esemény: Magyarország túlfogyasztóvá vált (a termeléshez képest a jövedelmek előreszaladtak), és ezt valakinek helyre kellett állítani, mert a hitelfelvétel nem folytatódhatott a végtelenségig. Az Orbán-féle gazdasági saller hatásain Medgyessy csak rontott, helyrehozni Járai miatt nem tudta, maradt Gyurcsány. Ha akarta, ha nem. Megjegyzendő, hogy a túlfogyasztás visszafogása igenigen kellemetlen feladat (megszorítások, addig ingyenes szolgáltatások részbeni fizetőssé tétele, stb.), pláne, ha a nép nem tudja, hogy a helyrehozó nem azonos az elkövetővel. Mert nem tudja ám!
Na de az már egy másik történet.
vakapad 2013.03.01. 16:42:40
1./ 2008 augusztusában a munkanélküliségi ráta 8,5 % volt, ma a közmunkások nélkül 13 % lenne.
2./ 2008 augusztusában az adósság 65 % volt, ma MANYUP lenyúlással együtt (a GDP 10 %-a!) 79 %.
3./ Szlovák ügyben: lásd fentebb.
2./ 2008 augusztusában az adósság 65 % volt, ma MANYUP lenyúlással együtt (a GDP 10 %-a!) 79 %.
3./ Szlovák ügyben: lásd fentebb.
Fehér Folt 2013.03.01. 16:42:46
Csak valahogy a gyerekeket el tudjam küldeni valahova, ha majd polgárháború lesz...
hami · http://toriblog.blog.hu 2013.03.01. 16:44:21
@Thelonius: miért kellene levezetnem? az tény, hogy a minimálbérre bejelentés a minimálbér lényegesen alacsonyabb terhei miatt indult, amelynek az adójóváírás fontos eleme volt. most ez a lehetőség megszűnt, ez helyes. nyilván a minimálbérre bejelentés ettől nem fog varázsütésre megszűnni, ahhoz más is szükséges lenne. de ettől függetlenül egy nyilvánvalóan rossz szabályzás megszűnt, ez mindenképpen előremutató, és helyes. és igen, aki ezt vitatja, az továbbra is buta. ;)
sas70 2013.03.01. 16:49:54
@vakapad: Ebben is van valami, pár dolgot már én is elfelejtettem. Pl. a "jótékony" lakástámogatási rendszert, amit persze akkor az vett igénybe legelőbb, akinek volt rávalója és elég jó befektetés volt, sokkal jobb mint a bankbetét.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2013.03.01. 16:53:36
"A kvázi államosítás óriási könnyebbség a hazai költségvetésnek"
És hatalmas teher lesz, amikor a volt befizetők nyugdíjba mennek.
És hatalmas teher lesz, amikor a volt befizetők nyugdíjba mennek.
Kis Miklós 2013.03.01. 16:54:16
@hami: az szja kulcs és az adójóváírás különböző fogalmak, de összefüggenek, elemei (ill. az adójóváírás csak egykori eleme) egy még mindig nagyon komplex rendszernek, az szja-rendszernek.
szociális kiadások befagyasztása: példának okáért öt éve nem változott a minimálnyugdíj összege: 28500 ft. Ezért ennyi 5 éve pl. a GYES bruttó összege is. Nominális csökkenés történt a jövedelempótló támogatásoknál 28500-ról 22800-ra.
A munkanélküli ellátások időtartama és és összege csökkent.
Az öregségi nyugdíjak valóban inflációkövetők.
Az adójóváírás eltörlése növelte az adóélet az alacsony jövedelmeknél, ez véleményem szerint semmiképp nem hathatott a fehéredési irányába.
szociális kiadások befagyasztása: példának okáért öt éve nem változott a minimálnyugdíj összege: 28500 ft. Ezért ennyi 5 éve pl. a GYES bruttó összege is. Nominális csökkenés történt a jövedelempótló támogatásoknál 28500-ról 22800-ra.
A munkanélküli ellátások időtartama és és összege csökkent.
Az öregségi nyugdíjak valóban inflációkövetők.
Az adójóváírás eltörlése növelte az adóélet az alacsony jövedelmeknél, ez véleményem szerint semmiképp nem hathatott a fehéredési irányába.
2013.03.01. 16:58:04
Hogyhogy a blog egyetlen bejegyzéssel egyből a címlapra került?
Btw. féligazságok is csak hazugságok, lényegében Fletó szintű elkúrás zajlik ismét az országban.
Btw. féligazságok is csak hazugságok, lényegében Fletó szintű elkúrás zajlik ismét az országban.
Kis Miklós 2013.03.01. 17:00:52
@Fue: az egész rendszerben 25 százalékos súllyal volt a magánpénztári rész. A jövőbeni nyugdíjproblémákat ez még nem oldotta volna meg, a jelen problémáit viszont elmélyítette.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2013.03.01. 17:04:16
@Miklos Kis: Állításod fordítva is igaz:
A jelenlegi költségvetési problémákat ez még nem oldotta meg, a jövő problémáit viszont elmélyítette.
:)
Lehet, hogy csak 25% volt, de egy kis lépés abba az irányba, hogy ne mindig mindent tűzoltásszerűen kelljen megoldani.
A jelenlegi költségvetési problémákat ez még nem oldotta meg, a jövő problémáit viszont elmélyítette.
:)
Lehet, hogy csak 25% volt, de egy kis lépés abba az irányba, hogy ne mindig mindent tűzoltásszerűen kelljen megoldani.
fikanick 2013.03.01. 17:09:55
Az hogy lehet, hogy ennek a blognak ez a legeslegelso bejegyzese es maris kiemelik a cimlapra? Probaltam utananezni, hogy irt-e mast is a szerzo, de semmi elozmenye, a semmibol kerult az index cimlapra hirtelen. Hogy nem olvasta at senki, mielott kikerult volna a cimlapra is arra utal, hogy ez nem egy kosza bejegyzes valahol valakitol, hanem valami indexkozeli dolog.
Azert neztem utana ennek a dolognak, mert a szerzo lathatoan felrebeszel es erdekelt, hogy milyen alaprol oszt eszet "gazdpol" nev alatt, mintha ezt valami tekintelyrol tenne.
Matolcsy-val pont az a baj, amit mindenki mond, nevezetesen a kiszamithatatlansag. Konnyu azt mondani, hogy "eddig nem vettek ki a reszuket", dehat amig nincs mogotte valami allitas, addig ez egy vagdalkozas. Meg szoktak peldaul emliteni a Fideszesek, hogy a bankok milyen profitratakkal dolgoztak Magyarorszagon, de azt mar olyankor nem szoktak odairni, hogy mivel elsosorban kulfoldrol szarmazo devizaforrasokbol finansziroztak ezeket a hiteleket, milyen kockazati felarat jelentett az nekik, hogy forintban tartottak a penzuket es nem (mondjuk) dollarban.
Szoval ugy tunik ez a fenti iras, mintha mondana valamit, amivel vitatkozni erdemes (valoszinuleg a pontokba szedettsege (es a nyilvanvalo protekcioja) miatt gondolta az index, hogy valo valahova az iras a bloghu poszttemetojen kivul is), de hat nem mond.
Azert neztem utana ennek a dolognak, mert a szerzo lathatoan felrebeszel es erdekelt, hogy milyen alaprol oszt eszet "gazdpol" nev alatt, mintha ezt valami tekintelyrol tenne.
Matolcsy-val pont az a baj, amit mindenki mond, nevezetesen a kiszamithatatlansag. Konnyu azt mondani, hogy "eddig nem vettek ki a reszuket", dehat amig nincs mogotte valami allitas, addig ez egy vagdalkozas. Meg szoktak peldaul emliteni a Fideszesek, hogy a bankok milyen profitratakkal dolgoztak Magyarorszagon, de azt mar olyankor nem szoktak odairni, hogy mivel elsosorban kulfoldrol szarmazo devizaforrasokbol finansziroztak ezeket a hiteleket, milyen kockazati felarat jelentett az nekik, hogy forintban tartottak a penzuket es nem (mondjuk) dollarban.
Szoval ugy tunik ez a fenti iras, mintha mondana valamit, amivel vitatkozni erdemes (valoszinuleg a pontokba szedettsege (es a nyilvanvalo protekcioja) miatt gondolta az index, hogy valo valahova az iras a bloghu poszttemetojen kivul is), de hat nem mond.
Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.03.01. 17:10:21
@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:
Émúúúútnyóóócéév, mi, Várúr? A mínusz 1,7%-hoz van valami hozzáfűznivalód, majom? :DDD
Émúúúútnyóóócéév, mi, Várúr? A mínusz 1,7%-hoz van valami hozzáfűznivalód, majom? :DDD
Kis Miklós 2013.03.01. 17:10:53
@Fue: Szellemes riposzt:)
Mégis azt mondom, amikor megtörtént, nem álltunk messze a csődtől, ezért ez egy ésszerű stabilizációs intézkedés volt. Az már persze nem volt ésszerű, hogy 500 milliárd ebből azonnal folyó költségvetési kiadásra ment, fedezendő az egykulcsos bevezetése miatt bevételkiesést.
Mégis azt mondom, amikor megtörtént, nem álltunk messze a csődtől, ezért ez egy ésszerű stabilizációs intézkedés volt. Az már persze nem volt ésszerű, hogy 500 milliárd ebből azonnal folyó költségvetési kiadásra ment, fedezendő az egykulcsos bevezetése miatt bevételkiesést.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.01. 17:11:15
persze, hogy nem az a baj, az a TÜNET.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2013.03.01. 17:17:06
@Miklos Kis: Igen, erre mondják jól fizetett munkaviszonyban dolgozó barátaim, hogy elvették ugyan a pénzüket, de az egykulcsos adó miatt lényegében pont visszakapják a ciklus alatt.
Ha van eszük, félreteszik nyugdíjra, és nem változott semmi...
És megint azok szívtak, akinek amúgy sem ment olyan jól a szekér. Persze ezt már megszokhattuk.
Ha van eszük, félreteszik nyugdíjra, és nem változott semmi...
És megint azok szívtak, akinek amúgy sem ment olyan jól a szekér. Persze ezt már megszokhattuk.
TheloniusMonk 2013.03.01. 17:23:39
@hami: ha legalább megpróbálnál levezetni, rájönnél hogy butaságokat beszélsz. A minimálbéres bejelentés nem a minimálbér terheitől függ...
Kis Miklós 2013.03.01. 17:27:57
@sas70: A költségvetés nem bukott, hanem nyert a kvázi államosításon, nem is keveset (a vita inkább azon van, hogy a jövőbeni költségvetéseket ez mennyire negatívan érinti majd, de az biztos, hogy most pénzt hozott.)
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.01. 17:33:08
Na, nézzük:
Az egykulcsos adó és az adójóváírás kivezetése nem rossz dolog, DE
- rossz az időzítés
- nem előzte meg a költségvetés kiigazítása
- patkányság a cégekkel kompenzáltatni azt, hogy NGM-ben nem tudnak számolni
A szociális kiadások vágása már rég időszerű volt. Kár, hogy a nyugdíjakhoz nem mernek hozzányúlni.
A MNYP államosítással nem megoldotta problémát, hanem a jövőbe tolta. Küzdjön vele egy másik kormány vö. utánam az özönvíz.
Nota bene, az amibe a jelenben került eltörpül amellett, mint amekkora kiigazításokra szükség volt azóta, ahányszor nem sikerült kiszámítani a költségvetési hiányt.
Azt se felejtsd el, hogy az MNYP-ket azután kezdték el démonizálni, miután nem tudtak új elkölthető pénzt találni. A Fidesz se akarta megszüntetni, csak nem tudott más forrást találni az élénkítő csodafegyverhez.
Bullshit, hogy eddig nem vették ki a részüket a közteherviselésből. Ugyanúgy fizetettek adókat, mint más cégek.
Ezek az extraadók azzal fognak járni, hogy az infrastrukturális szolgáltatások fejlettségi szintje lemarad és ez az egész gazdaságnak ártani fog.
A tranzakciós adó azért rossz, mert magát a gazdaság működését bünteti.
Lehet, hogy neked közvetlen költségként nem tűnik fel, de szerinted hány átutalás történik, mire egy autó elkészül?
A jegybanki függetlenség nem csodaszer, de arra jó, hogy a jegybank ne finanszírozhassa a kormány ámokfutását. Egyszerűen rájöttek, hogy nincs a pénz, amit egy kormány ne tudna elkölteni. Ha ezt a jegybank támogatja, akkor tíz év és az utcán lehet söpörni a bankókat.
Az egykulcsos adó és az adójóváírás kivezetése nem rossz dolog, DE
- rossz az időzítés
- nem előzte meg a költségvetés kiigazítása
- patkányság a cégekkel kompenzáltatni azt, hogy NGM-ben nem tudnak számolni
A szociális kiadások vágása már rég időszerű volt. Kár, hogy a nyugdíjakhoz nem mernek hozzányúlni.
A MNYP államosítással nem megoldotta problémát, hanem a jövőbe tolta. Küzdjön vele egy másik kormány vö. utánam az özönvíz.
Nota bene, az amibe a jelenben került eltörpül amellett, mint amekkora kiigazításokra szükség volt azóta, ahányszor nem sikerült kiszámítani a költségvetési hiányt.
Azt se felejtsd el, hogy az MNYP-ket azután kezdték el démonizálni, miután nem tudtak új elkölthető pénzt találni. A Fidesz se akarta megszüntetni, csak nem tudott más forrást találni az élénkítő csodafegyverhez.
Bullshit, hogy eddig nem vették ki a részüket a közteherviselésből. Ugyanúgy fizetettek adókat, mint más cégek.
Ezek az extraadók azzal fognak járni, hogy az infrastrukturális szolgáltatások fejlettségi szintje lemarad és ez az egész gazdaságnak ártani fog.
A tranzakciós adó azért rossz, mert magát a gazdaság működését bünteti.
Lehet, hogy neked közvetlen költségként nem tűnik fel, de szerinted hány átutalás történik, mire egy autó elkészül?
A jegybanki függetlenség nem csodaszer, de arra jó, hogy a jegybank ne finanszírozhassa a kormány ámokfutását. Egyszerűen rájöttek, hogy nincs a pénz, amit egy kormány ne tudna elkölteni. Ha ezt a jegybank támogatja, akkor tíz év és az utcán lehet söpörni a bankókat.
Kis Miklós 2013.03.01. 17:35:55
@Thelonius: Így van, hiszen minimálbérre még mindig olcsóbb bejelenteni a munkavállalót, mint a teljes, valódi bérre. Ráadásul a minimálbérnél az adóék emelkedett, tehát inkább annak nőtt az esélye, hogy a munkavállalót még minimálbérre se (schwarz) jelentsék be.
Kis Miklós 2013.03.01. 17:49:59
@Lord_Valdez: A név kötelez, ez egy olyan reagálás volt, amit el lehet várni egy liberatorium nevű - nyilván a gazdasági liberalizmus iránt elkötelezett - blog szerkesztőjétől.
Ha minden elemére válaszolnék, meg kellene ismételnem a posztot. Inkább csak arra szorítkoznék, hogy Magyarországon talán a legkisebb az effektív adókulcs Európában, ha a nagyvállalatokat tekintjük.
Ha minden elemére válaszolnék, meg kellene ismételnem a posztot. Inkább csak arra szorítkoznék, hogy Magyarországon talán a legkisebb az effektív adókulcs Európában, ha a nagyvállalatokat tekintjük.
ősbölény 2013.03.01. 18:04:07
A posztoló láthatólag észérvekkel akarja bizonyítani a jelenlegi kormány gazdaságpolitikájának indokoltságát. Azt, hogy miért helyesek az általa megtett lépések. Azzal nem is kísérletezik, hogy a sikerességét bizonygassa, mivel ez a gazdaságpolitika nyilvánvalóan kudarcba fulladt, mivel a következménye a recesszió, az infláció növekedése, a reálbércsökkenés, a beruházások elapadása, stb, stb. lett. Ha ezt megfontoljuk, nyilvánvaló, hogy a posztoló érvelése a skolasztika módszereit követi.
Mivel egy kommentben nem lehet egy egész gazdaságpolitikát megvitatni, csak egy elemet emelek ki, ez pedig a magán-nyugdíjpénztárak vagyonának elkobzása és költségvetési kifizetésekre való elköltése.
A magán-nyugdíjpénztári rendszert azért kellett bevezetni, mert a nyugdíjjárulékok már rég nem fedezték a járadékok (a nyugdíj) kifizetését. Tehát a felosztó-kirovó rendszer nem volt tovább tartható. A magán-nyugdíjpénztári rendszer azt jelenti, hogy a járulékok nem az államhoz folynak be, hanem a gazdaságba, ott profitot produkálnak, amely felhalmozásra kerül, és a törvényes életkor, ill. munkaviszony időtartam elérése után ennek hozamából fizetik a nyugdíjat. Ez egy távlatilag is fenntartható rendszer, kockázatai ott vannak, ahol mindem gazdaság kockázatai: tehát egy általános világválság vagy egy világháború persze lenullázza a megtakarításokat, de ez az állami nyugdíjakat is elsodorná.
Tehát ez a rendszer az egyetlen, amely (legalábbis békeidőben) távlatilag járadékfizetést biztosít.
Az persze igaz, hogy az átmeneti időszakban még jobban csökken a járadékalap, mivel a járulékbefizetések (nagy része) nem az államhoz folyik be. És ebben az átmeneti időszakban persze a kormányoknak még jobban vissza kell fogniok a költségvetési pazarlást. Ez azonban szerintem (szemben a posztoló álláspontjával) nem a manyup elleni, hanem a manyup melletti érv!
Mivel egy kommentben nem lehet egy egész gazdaságpolitikát megvitatni, csak egy elemet emelek ki, ez pedig a magán-nyugdíjpénztárak vagyonának elkobzása és költségvetési kifizetésekre való elköltése.
A magán-nyugdíjpénztári rendszert azért kellett bevezetni, mert a nyugdíjjárulékok már rég nem fedezték a járadékok (a nyugdíj) kifizetését. Tehát a felosztó-kirovó rendszer nem volt tovább tartható. A magán-nyugdíjpénztári rendszer azt jelenti, hogy a járulékok nem az államhoz folynak be, hanem a gazdaságba, ott profitot produkálnak, amely felhalmozásra kerül, és a törvényes életkor, ill. munkaviszony időtartam elérése után ennek hozamából fizetik a nyugdíjat. Ez egy távlatilag is fenntartható rendszer, kockázatai ott vannak, ahol mindem gazdaság kockázatai: tehát egy általános világválság vagy egy világháború persze lenullázza a megtakarításokat, de ez az állami nyugdíjakat is elsodorná.
Tehát ez a rendszer az egyetlen, amely (legalábbis békeidőben) távlatilag járadékfizetést biztosít.
Az persze igaz, hogy az átmeneti időszakban még jobban csökken a járadékalap, mivel a járulékbefizetések (nagy része) nem az államhoz folyik be. És ebben az átmeneti időszakban persze a kormányoknak még jobban vissza kell fogniok a költségvetési pazarlást. Ez azonban szerintem (szemben a posztoló álláspontjával) nem a manyup elleni, hanem a manyup melletti érv!
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.01. 18:09:59
@Miklos Kis:
Ezt dicséretnek veszem, mert Magyarországról kínosan hiányzik egy kapitalista, a szabad piac iránt elkötelezett, vagy akár csak technokrata párt.
Ezt dicséretnek veszem, mert Magyarországról kínosan hiányzik egy kapitalista, a szabad piac iránt elkötelezett, vagy akár csak technokrata párt.
hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:15:02
Na kíváncsi leszek ennek a zűrzavarnak a végkifejletére.
De szerintem marad összesen 3 db állami dohány üzlet,minden más csődbe megy.
De szerintem marad összesen 3 db állami dohány üzlet,minden más csődbe megy.
Kis Miklós 2013.03.01. 18:25:54
@fikanick: Vicces, hogy megkérdezed, milyen alapon "osztom az észt", és lépek fel tekintélyként azáltal, hogy a blog neve gazdpol.
A blog neve azért gazdpol, mert a témája gazdpol, és ez a név még szabad volt:)
Rajtam kívül más is ír majd ebbe a blogba, ez is indokolta a tematikus névválasztást (ezért nem a saját nevem alatt kezdtem blogolni.)
Sajnálom, igazán nem akartam nagyképű lenni:)
Vagdalkozás, hogy a nagyvállalatok kevés adót fizetnek?
Azért erről jelentek meg elemzések. Hirtelen ezt tudom belinkelni, tudom, nem a legfrissebb:
www.asz.hu/jelentes/07361/ertekelo-tanulmany-a-2008-evi-koltsegvetesi-torvenyjavaslat-makrogazdasagi-megalapozottsaganak-nehany-osszefuggeserol/0736j0001-tanulmany.pdf
A blog neve azért gazdpol, mert a témája gazdpol, és ez a név még szabad volt:)
Rajtam kívül más is ír majd ebbe a blogba, ez is indokolta a tematikus névválasztást (ezért nem a saját nevem alatt kezdtem blogolni.)
Sajnálom, igazán nem akartam nagyképű lenni:)
Vagdalkozás, hogy a nagyvállalatok kevés adót fizetnek?
Azért erről jelentek meg elemzések. Hirtelen ezt tudom belinkelni, tudom, nem a legfrissebb:
www.asz.hu/jelentes/07361/ertekelo-tanulmany-a-2008-evi-koltsegvetesi-torvenyjavaslat-makrogazdasagi-megalapozottsaganak-nehany-osszefuggeserol/0736j0001-tanulmany.pdf
Kis Miklós 2013.03.01. 18:28:24
@Lord_Valdez: Elismerésnek is szántam. Tisztelem mások nézeteit, és hiszek a szabad vitában. Kulturális és közjogi értelemben magam is liberális vagyok:)
Fue · http://www.english-hungarian.com 2013.03.01. 18:44:58
@Lord_Valdez: "Magyarországról kínosan hiányzik egy kapitalista, a szabad piac iránt elkötelezett, vagy akár csak technokrata párt"
Ehhez kell még egy kis idő, 1-2 emberöltő. Jelenleg nem lenne szavazójuk.
Addig is teljesen természetes, hogy a populizmus arat minden oldalon. Szerintem ez egy fejlődési szakasz, amin a demokráciáknak át kell esnie.
Ehhez kell még egy kis idő, 1-2 emberöltő. Jelenleg nem lenne szavazójuk.
Addig is teljesen természetes, hogy a populizmus arat minden oldalon. Szerintem ez egy fejlődési szakasz, amin a demokráciáknak át kell esnie.
Kerek négyszög 2013.03.01. 18:45:56
@ősbölény:
"A posztoló láthatólag észérvekkel akarja bizonyítani a jelenlegi kormány gazdaságpolitikájának indokoltságát. "
Csak azt teszik, amit a Rákosiék, Kádárék tettek. Az semmit nem számít, amit a nyugati demokratikus jogállamok felöl jön kritikaként. Csak akkor imperialista ellenségek voltak, most ez átalakult világméretű zsidó összeesküvéssé.
Jellegzetesen elnyomó rezsim jelmondatok.
"A posztoló láthatólag észérvekkel akarja bizonyítani a jelenlegi kormány gazdaságpolitikájának indokoltságát. "
Csak azt teszik, amit a Rákosiék, Kádárék tettek. Az semmit nem számít, amit a nyugati demokratikus jogállamok felöl jön kritikaként. Csak akkor imperialista ellenségek voltak, most ez átalakult világméretű zsidó összeesküvéssé.
Jellegzetesen elnyomó rezsim jelmondatok.
Kis Miklós 2013.03.01. 18:46:54
@ősbölény: A skolasztika módszereit követem? Ez jó:)
Úgy vélem, félreértettél engem, de nem te vagy a hibás, hanem ez a kétpólusú politikai erőtér. Nem vagyok a kormány gazdaságpolitikája mellett, ez kiderülhet - ha másból nem - a poszt első feléből.
Másrészt viszont nem akarok úgy olcsó népszerűséget szerezni, hogy beállok a kiabálók közé, hogy Matolcsy egy dilettáns.
Amit elmondasz a manyapról, abban természetesen van igazság, ám egy felzárkózó (-ni akaró) országnak ez nagy teher volt. Hogy kijut a megtakarítás a piacra - hát, zömében a pénztárak azokat az államkötvényeket vették meg, amiket az átállás miatt kellett kibocsátani. Mo-n nincs fejlett tőzsde, hogy a kkv-k innen vontak volna be tőkét, ez csak elméleti érvnek volt jó. A manyupak működése, a verseny gyengesége,stb. további problémák
Ajánlom figyelmedbe pl: http://blog.mtakti.hu/blog_cikk/?cikk[cikk][keyvalue]=43
Én is azt mondom egyébként, nem úgy kellett volna fölhasználni a pénzt a manyupakból, mint tették.
Úgy vélem, félreértettél engem, de nem te vagy a hibás, hanem ez a kétpólusú politikai erőtér. Nem vagyok a kormány gazdaságpolitikája mellett, ez kiderülhet - ha másból nem - a poszt első feléből.
Másrészt viszont nem akarok úgy olcsó népszerűséget szerezni, hogy beállok a kiabálók közé, hogy Matolcsy egy dilettáns.
Amit elmondasz a manyapról, abban természetesen van igazság, ám egy felzárkózó (-ni akaró) országnak ez nagy teher volt. Hogy kijut a megtakarítás a piacra - hát, zömében a pénztárak azokat az államkötvényeket vették meg, amiket az átállás miatt kellett kibocsátani. Mo-n nincs fejlett tőzsde, hogy a kkv-k innen vontak volna be tőkét, ez csak elméleti érvnek volt jó. A manyupak működése, a verseny gyengesége,stb. további problémák
Ajánlom figyelmedbe pl: http://blog.mtakti.hu/blog_cikk/?cikk[cikk][keyvalue]=43
Én is azt mondom egyébként, nem úgy kellett volna fölhasználni a pénzt a manyupakból, mint tették.
Kis Miklós 2013.03.01. 18:51:42
@kerek négyszög: Azt teszem, amit Rákosi és Kádár? Az előbb még a skolasztikusokhoz hasonlítottak, nagyon gyors a romlás:)
Ismét csak azt tudom mondani: nem te vagy a hibás, hanem a kétpólusú politikai rendszer.
Nem támogatom a kormány a gazdpol.-ját, csak annyit mondok, elemenként kell megnézni.
Ismét csak azt tudom mondani: nem te vagy a hibás, hanem a kétpólusú politikai rendszer.
Nem támogatom a kormány a gazdpol.-ját, csak annyit mondok, elemenként kell megnézni.
conmorientes 2013.03.01. 19:05:25
Donna Mizeria !!!!!!!!!
Mélyen egyet értenék minden egyes állítással, amennyiben nem ebben az országban élnék.
Ki tudja megsaccolni, hogy a cikkíró amikor kibújuk mind a hét buxot, maxot, repot, hypot stb. mutató monitorjai alól, mert nem jött meg a neten rendelt kaja, hány élő átlagpolgárral beszélgetett már életében ?
Én úgy 0-ra saccoltam.
Drága írókám ! Suhanj mán el valami jobb faluba, vagy nem túlzottan értelmiségi környékre, oszt egy István kártyával a kezedben (pénzért mindent című műsor analógiájára) kapsz 30 percet hogy találj egyetlen olyan humanoidot akinek ha ezt így részleteiben meg tudod magyarázni és 40%-nál magasabb megértési szinten vissza is képes adni :))))
Előre jelzem nem fog menni.
A legnagyobb baj ebben az országban a racionális logikus gondolkodás célzott kiölése és ezáltal bekövetkezett totális hiánya. A Fidesz erre a hatalomra építi minden tevékenységét.
Jobb a hatásfoka az ellenzéknek ha egy nyúlfarmon toboroz választókat, ott a piros szeműek többen vannak ugyanis.....
Mélyen egyet értenék minden egyes állítással, amennyiben nem ebben az országban élnék.
Ki tudja megsaccolni, hogy a cikkíró amikor kibújuk mind a hét buxot, maxot, repot, hypot stb. mutató monitorjai alól, mert nem jött meg a neten rendelt kaja, hány élő átlagpolgárral beszélgetett már életében ?
Én úgy 0-ra saccoltam.
Drága írókám ! Suhanj mán el valami jobb faluba, vagy nem túlzottan értelmiségi környékre, oszt egy István kártyával a kezedben (pénzért mindent című műsor analógiájára) kapsz 30 percet hogy találj egyetlen olyan humanoidot akinek ha ezt így részleteiben meg tudod magyarázni és 40%-nál magasabb megértési szinten vissza is képes adni :))))
Előre jelzem nem fog menni.
A legnagyobb baj ebben az országban a racionális logikus gondolkodás célzott kiölése és ezáltal bekövetkezett totális hiánya. A Fidesz erre a hatalomra építi minden tevékenységét.
Jobb a hatásfoka az ellenzéknek ha egy nyúlfarmon toboroz választókat, ott a piros szeműek többen vannak ugyanis.....
conmorientes 2013.03.01. 19:22:03
@vakapad:
Ez egész jó összefoglalás volt:)
Kihagytál azonban belőle néhány makro gazdaságilag fontos részt.
Ilyen a Horn kormány ugyan elhibázott alapú privatizációjának és annak az eladósodás megszüntetésére vetített hatása,
Az első isteni Orbánykormány mindenáron fogyasztást növelő intézkedéseinek következménye.
Kimaradt az Uniós csatlakozásnak a megkettőzött illetve megsokszorozott bürokrácia igénye közszférára ráépítése.
És aztán annak a hatása, hogy az önfelemésztő közszféra milyen mértékben szorítja a ki a gazdaságilag eredményt termelő magánszférát a gazdaságilag rentábilis tevékenység tartományából.
Persze lenne még néhány....
Ez egész jó összefoglalás volt:)
Kihagytál azonban belőle néhány makro gazdaságilag fontos részt.
Ilyen a Horn kormány ugyan elhibázott alapú privatizációjának és annak az eladósodás megszüntetésére vetített hatása,
Az első isteni Orbánykormány mindenáron fogyasztást növelő intézkedéseinek következménye.
Kimaradt az Uniós csatlakozásnak a megkettőzött illetve megsokszorozott bürokrácia igénye közszférára ráépítése.
És aztán annak a hatása, hogy az önfelemésztő közszféra milyen mértékben szorítja a ki a gazdaságilag eredményt termelő magánszférát a gazdaságilag rentábilis tevékenység tartományából.
Persze lenne még néhány....
Kis Miklós 2013.03.01. 19:26:01
@conmorientes: Mint mondtam, hiszek az értelemben és a szabad vitában:) Először beszélgetni kell, szükséges egy diskurzus. A rendszerváltás előtti hatalom ezt nem engedte meg, a jelenlegi meg nem érdekelt benne (és ahol teheti, korlátozza is:))
Kerek négyszög 2013.03.01. 19:28:05
1. A nyugdíjkassza kvázi államosítása
"MEGVÉDJÜK A NYUGDÍJPÉNZTÁRAKAT"
Emlékszünk ugye?
"MEGVÉDJÜK A NYUGDÍJPÉNZTÁRAKAT"
Emlékszünk ugye?
Kerek négyszög 2013.03.01. 19:32:53
"A legnagyobb baj ebben az országban a racionális logikus gondolkodás célzott kiölése és ezáltal bekövetkezett totális hiánya."
Így igaz. 2002 -óta mosták az agyakat. Gigászi meló volt gigászi összegekből, de beérett a gyümölcse.
Így igaz. 2002 -óta mosták az agyakat. Gigászi meló volt gigászi összegekből, de beérett a gyümölcse.
Kodomo 2013.03.01. 19:53:16
@Lord_Valdez: "A jegybanki függetlenség nem csodaszer, de arra jó, hogy a jegybank ne finanszírozhassa a kormány ámokfutását. Egyszerűen rájöttek, hogy nincs a pénz, amit egy kormány ne tudna elkölteni. Ha ezt a jegybank támogatja, akkor tíz év és az utcán lehet söpörni a bankókat."
Úgy van! Mindenki értheti tehát azt a matolcsis elgondolást, miszerint ingyenes lesz a pénz is.
Úgy van! Mindenki értheti tehát azt a matolcsis elgondolást, miszerint ingyenes lesz a pénz is.
conmorientes 2013.03.01. 20:07:36
@Miklos Kis:
Vita mindössze sajnos csak abban lehet köztünk, hogy van-e racionális lehetőség értelmes de bonyolult gazdasági érveket egyesével suttogni a bégetve legelésző birkák fülébe :)))
Vita mindössze sajnos csak abban lehet köztünk, hogy van-e racionális lehetőség értelmes de bonyolult gazdasági érveket egyesével suttogni a bégetve legelésző birkák fülébe :)))
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.01. 20:10:17
@Miklos Kis:
De most mit csináljunk, ha egyszer tényleg dilettáns. És nem mostanság lett az.
Ezt a kritikát 98-ban kapta:
m.cdn.blog.hu/el/eltecon/file/Matolcsy.pdf
Érdemes elolvasni. A piros fenékpötty sehol nincs.
És tudod, hogy mi a még rosszabb, hogy életben is így működik. Ennek viszont az az eredménye, hogy rendszeresen durván melléfog. És megmagyarázza, hogy nem ő tévedett, hanem a világ fogott össze ellenünk.
Erre mit tudsz mondani? Hogy jó szakember, csak peches?
Jut eszembe, az MNYP-k azért vettek sok állampapírt, mert törvény kötelezte rá őket. A magyar államnak kényelmesebb volt így finanszírozáshoz jutnia, mintha tényleg ki kellett volna gazdálkodni az átállási költséget.
De most mit csináljunk, ha egyszer tényleg dilettáns. És nem mostanság lett az.
Ezt a kritikát 98-ban kapta:
m.cdn.blog.hu/el/eltecon/file/Matolcsy.pdf
Érdemes elolvasni. A piros fenékpötty sehol nincs.
És tudod, hogy mi a még rosszabb, hogy életben is így működik. Ennek viszont az az eredménye, hogy rendszeresen durván melléfog. És megmagyarázza, hogy nem ő tévedett, hanem a világ fogott össze ellenünk.
Erre mit tudsz mondani? Hogy jó szakember, csak peches?
Jut eszembe, az MNYP-k azért vettek sok állampapírt, mert törvény kötelezte rá őket. A magyar államnak kényelmesebb volt így finanszírozáshoz jutnia, mintha tényleg ki kellett volna gazdálkodni az átállási költséget.
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.03.01. 20:49:04
@hami:
"adójóváírás: aki azt állítja, hogy az eltörlése rossz lépés volt, az szimplán buta. ugyanis az adójóváírás a fő oka annak, hogy megérte minimálbérre bejelenteni embereket, és a tényleges fizetés többi részét zsebbe fizetni."
Ezt nem először olvasom és szerintem hülyeség. Az adójóváírással a minimálbér került kb 120K-ba és kifizetett kb 70K-t. Eltörölték, azóta kerül 120K-ba és kifizet 60k-t. A zsebbe adott rész meg pont ugyanúgy adózik, ahogy eddig (hehe). Nem látom be, miért hagyna fel bárki is az álminimálbérezéssel ettől, de komolyan. Ha legálisan kezdi el fizetni a teljes bért, az ugyanúgy rengeteg pluszköltséget jelent, mint eddig.
"adójóváírás: aki azt állítja, hogy az eltörlése rossz lépés volt, az szimplán buta. ugyanis az adójóváírás a fő oka annak, hogy megérte minimálbérre bejelenteni embereket, és a tényleges fizetés többi részét zsebbe fizetni."
Ezt nem először olvasom és szerintem hülyeség. Az adójóváírással a minimálbér került kb 120K-ba és kifizetett kb 70K-t. Eltörölték, azóta kerül 120K-ba és kifizet 60k-t. A zsebbe adott rész meg pont ugyanúgy adózik, ahogy eddig (hehe). Nem látom be, miért hagyna fel bárki is az álminimálbérezéssel ettől, de komolyan. Ha legálisan kezdi el fizetni a teljes bért, az ugyanúgy rengeteg pluszköltséget jelent, mint eddig.
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.03.01. 20:52:59
@Fue: ez az én nagy bánatom és az ország várható csődjének valós kiváltó oka. A jelenlegi "jóléti", kövér államot nem tudjuk fenntartani ebben a gagyi gazdasági szerkezetben. És azt hittem még a 90es évek végén is, hogy az emberek máris nyitottak a piacgazdaságra, de most azt látom, antikapitalistábbak, mint valaha. A rosszul megvalósított, korrupcióval, adókkal, állami beavatkozásokkal, idióta bürokráciával agyonnyomott belső gazdaságunk azt a benyomást kelti, hogy a kapitalizmus egy rakás szar. Pedig valójában annak a hiánya a szar.
J.László 2013.03.01. 21:04:48
Elmagyarázná valaki, mi az az "unortodoxia"? És persze mi az az "ortodoxia"?
high up! 2013.03.01. 21:24:56
@vakapad:
Te tényleg nagyon vak vagy öreg. Talán ha a világba is kitekintettél volna, akkor többet értettél volna meg belőle. A sok hamis handabandádhoz annyit:
1. Bokros alatt a külföldi tőke a bagóért kiprivatizált magyar nagyiparbe áramlott. És nem a kkv-kba, ahogy azt te idefantáziálod. Ott a komcsik taroltak, azt a piacot ők nyúlták le maguknak privatizációval.
2. A könnyűipar nem Magyaro-on ment tönkre és nem a minimálbér emelés miatt, hanem szerte a világban Kína 2000 utáni WTO tagsága miatt. Nem fogom neked elmagyarázni, hogy miért.
3. Medgyessy elvtársad tényleg nem tudott külföldi termelő befektetőket behozni, mert elherdálta az ehhez szükéges pénzt a proletár komcsi szavazók között 100 nap alatt. Abban teljesen igazad van, hogy innen indul az ország végzetes leszakadása a térségből.
4. A lakáshitellel kapcsolatban annyit se tudsz, hogy nem Medgyessy álította le, hanem Bajnai-Oszkó páros 2009-ben. Sebaj öcsém, ez ne zavarjon. Az se, hogy Medgyessynek (meg utódjának) addig is 6 éve lett volna javítani a szabályozókon, ha az érdekükben állt volna. Csak hogy nem állt, mit gondolsz miért?
Most már nincs lakástámogatás, de építőipar se, csak csődök és munkanélüliek tízezrei. Ez neked a a normális szint. Beteg vagy-é?
5. Te rendkívüli hülye vagy, amikor Orbán 2002-es örökségét (53%-os államháztartási hiány) ámokfutásnak hívod, de Medgyessy elvtársad 100 napos kasszafúrását és az ország tartós eladósítását meg élteted. Nem vagy te normális öreg!
6. A kamatszinthez lehetne legalább egy halvány lila fingod, hogy nem Járai emelte azt hanem egy testület. És nem azért volt 2003 végén 12,5%-on mert összeesküvést szőttek a komcsik ellen, hanem mert 2003 végén valutaválság és állampapírpiaci pánik költözött be a magyar piacokra. Erről neked fogalmad sincs mert nem írta meg a Kiskegyed, de a szádat azért téped.
Meg azért is téped a szádát, hogy hogyan merte Járai betartani a törvényi kötelezettségét, az infláció elleni harcot?
A tudatodig nem jut el az életben, hogy a kúrtcsányi elkúrást pont ezért finanszírozta a külföld, mert látták az MNB harcát a stabilitást felrúgó kormány ellen. És az MNB-t díjazták.
7. Kúrtcsány apádat meg hiába mosdatod, ő volt az, aki a még kezelhető Medgyessy válságból kezelhetetlen gyúrcsányi válságot csinált. Azt a pénzügyi rohasztást amit az elmebeteg Gyúrcsány csinált 2004-től, az ország már nem tudta túlélni. Még ma is ennek az árát fizeti az ország.
Te tényleg nagyon vak vagy öreg. Talán ha a világba is kitekintettél volna, akkor többet értettél volna meg belőle. A sok hamis handabandádhoz annyit:
1. Bokros alatt a külföldi tőke a bagóért kiprivatizált magyar nagyiparbe áramlott. És nem a kkv-kba, ahogy azt te idefantáziálod. Ott a komcsik taroltak, azt a piacot ők nyúlták le maguknak privatizációval.
2. A könnyűipar nem Magyaro-on ment tönkre és nem a minimálbér emelés miatt, hanem szerte a világban Kína 2000 utáni WTO tagsága miatt. Nem fogom neked elmagyarázni, hogy miért.
3. Medgyessy elvtársad tényleg nem tudott külföldi termelő befektetőket behozni, mert elherdálta az ehhez szükéges pénzt a proletár komcsi szavazók között 100 nap alatt. Abban teljesen igazad van, hogy innen indul az ország végzetes leszakadása a térségből.
4. A lakáshitellel kapcsolatban annyit se tudsz, hogy nem Medgyessy álította le, hanem Bajnai-Oszkó páros 2009-ben. Sebaj öcsém, ez ne zavarjon. Az se, hogy Medgyessynek (meg utódjának) addig is 6 éve lett volna javítani a szabályozókon, ha az érdekükben állt volna. Csak hogy nem állt, mit gondolsz miért?
Most már nincs lakástámogatás, de építőipar se, csak csődök és munkanélüliek tízezrei. Ez neked a a normális szint. Beteg vagy-é?
5. Te rendkívüli hülye vagy, amikor Orbán 2002-es örökségét (53%-os államháztartási hiány) ámokfutásnak hívod, de Medgyessy elvtársad 100 napos kasszafúrását és az ország tartós eladósítását meg élteted. Nem vagy te normális öreg!
6. A kamatszinthez lehetne legalább egy halvány lila fingod, hogy nem Járai emelte azt hanem egy testület. És nem azért volt 2003 végén 12,5%-on mert összeesküvést szőttek a komcsik ellen, hanem mert 2003 végén valutaválság és állampapírpiaci pánik költözött be a magyar piacokra. Erről neked fogalmad sincs mert nem írta meg a Kiskegyed, de a szádat azért téped.
Meg azért is téped a szádát, hogy hogyan merte Járai betartani a törvényi kötelezettségét, az infláció elleni harcot?
A tudatodig nem jut el az életben, hogy a kúrtcsányi elkúrást pont ezért finanszírozta a külföld, mert látták az MNB harcát a stabilitást felrúgó kormány ellen. És az MNB-t díjazták.
7. Kúrtcsány apádat meg hiába mosdatod, ő volt az, aki a még kezelhető Medgyessy válságból kezelhetetlen gyúrcsányi válságot csinált. Azt a pénzügyi rohasztást amit az elmebeteg Gyúrcsány csinált 2004-től, az ország már nem tudta túlélni. Még ma is ennek az árát fizeti az ország.
high up! 2013.03.01. 21:34:18
@hami:
Ne is zavarjon, hogy a kölségvetés deficitje még a 32%-os kulcs megléte esetén is kezelhetetlen volt, nem hogy a 16%-ra csökkentése után! De azért ez nektek jó lépés volt.
Nem nagyon értitek ti se hogy ebben a ciklusban még jobban lemaradtatok a szellemi fogyatékos Unortodox tánítótoknak köszönhetően, mint a nyócév alatt. Holnap már Albániának is csak a seggét fogjátok látni.
Ne is zavarjon, hogy a kölségvetés deficitje még a 32%-os kulcs megléte esetén is kezelhetetlen volt, nem hogy a 16%-ra csökkentése után! De azért ez nektek jó lépés volt.
Nem nagyon értitek ti se hogy ebben a ciklusban még jobban lemaradtatok a szellemi fogyatékos Unortodox tánítótoknak köszönhetően, mint a nyócév alatt. Holnap már Albániának is csak a seggét fogjátok látni.
v2peti 2013.03.01. 21:50:36
high up! re @vakapad: Elég sok igazság van ebben! Na de voltam egy Gyurcsány-féle kampányrendezvényen (jobboldali vagyok, de azért a választások idején eljárok a másik oldaléra is). Ő is az erős forintról beszélt. Na de arról elfeledkezett, akárcsak te, hogy a dollár árfolyam akkoriban igencsak mélyponton volt, és ez sokkal több kárt okozott, mint Járai tevékenysége.
Erős forint: Ha magas a kamat, akkor inflációnak kell lennie, mert valamiből ezt ki kell fizetni, ha meg alacsony, akkor meg szintén, mert szabadulnak a befektetők az államkötvénytől. Szóval az euró árát a gazdaság teljesítménye jobban kell, hogy befolyásolja, mint a kamatpolitika.
Erős forint: Ha magas a kamat, akkor inflációnak kell lennie, mert valamiből ezt ki kell fizetni, ha meg alacsony, akkor meg szintén, mert szabadulnak a befektetők az államkötvénytől. Szóval az euró árát a gazdaság teljesítménye jobban kell, hogy befolyásolja, mint a kamatpolitika.
high up! 2013.03.01. 21:54:23
@pocakos focista:
Aztán milyen mély következtetéstg vonsz le abból, hogy a Fidesz megszavazta a 100 napo törvényket? Max. csak annyit, hogy ugyanolyan demagóg senkiházik mint a maszopék. Csak hogy ezután még hét év elkúrás jött, amikor nem szavazták meg a többi válság mélyítő Medgyessy és gyúrtcsányi törvényeket.
Te meg akkor arra válaszolj, hogy akkor hát kinek a számlájára is megy a 2008-as államcsőd közeli helyzetbe jutás! Az IMF megmentésért való esedezés.
Aztán milyen mély következtetéstg vonsz le abból, hogy a Fidesz megszavazta a 100 napo törvényket? Max. csak annyit, hogy ugyanolyan demagóg senkiházik mint a maszopék. Csak hogy ezután még hét év elkúrás jött, amikor nem szavazták meg a többi válság mélyítő Medgyessy és gyúrtcsányi törvényeket.
Te meg akkor arra válaszolj, hogy akkor hát kinek a számlájára is megy a 2008-as államcsőd közeli helyzetbe jutás! Az IMF megmentésért való esedezés.
v2peti 2013.03.01. 21:55:13
Multiadó és a társaik. Eleinte örültem, hogy fizessnek csak a multik: Na de később kiderült, hogy nem egy, hanem ki tudja hány adó van, rám pl. évi 3000 forintot hárított a bank a drasztikusan megemelt számlavezetési díjjal.
Bank: multiadó, tranzakciós adó, csekkadó
Multi: multiadó
Távközlés: Multiadó, vezetékadó, telefonadó, csekkadó
Energiaszolgáltató: multiadó, vezetékadó, csekkadó
Ez már azért egy kicsikét sok!
Közben a nyugdíjasok meg szent tehenek, a rokkantak, a diákok, a minimálbéresek meg ellenségek, egyedül a nagycsaládosok barátok.
Bank: multiadó, tranzakciós adó, csekkadó
Multi: multiadó
Távközlés: Multiadó, vezetékadó, telefonadó, csekkadó
Energiaszolgáltató: multiadó, vezetékadó, csekkadó
Ez már azért egy kicsikét sok!
Közben a nyugdíjasok meg szent tehenek, a rokkantak, a diákok, a minimálbéresek meg ellenségek, egyedül a nagycsaládosok barátok.
Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.03.01. 21:58:32
@high up!: Igen, pontosan azt a következtetést vonom le. Ugyanolyan elvtelen gazemberek.
A 2008-as államcsőd közeli helyzet (volt ilyen?) nyilván az akkori vezetés rossz döntéseinek az eredménye. Meg egy aprócska világválságé is. De nem akarom neked tovább fejtegetni, mert elvakult narancsfasz vagy. :-)
A 2008-as államcsőd közeli helyzet (volt ilyen?) nyilván az akkori vezetés rossz döntéseinek az eredménye. Meg egy aprócska világválságé is. De nem akarom neked tovább fejtegetni, mert elvakult narancsfasz vagy. :-)
balkon-úr 2013.03.01. 22:03:40
@Fejesrob: Ha Ha!!
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.03.01. 22:25:02
Most olvasom a zindex-en, hogy a fasiszta matolcsyzmus már a fejlett nyugatot is fenyegeti. A patás zorbán tönkreteszi a demokrácia hazáját az usa-t :((
index.hu/kulfold/2013/03/01/penzugyi_szuksegallapot_detroitban/
de semmi baj, mert 2014-ben eljő dopeman a megváltó, minden felsőbbrendő értelmiségi liverális demokrata példaképe, és a bajnai/gyurcsány/kuncze szentháromság
ők majd a minimálbércsökkentő és imf hitelfelvevő programjukkal elvezetnek titeket a kánaánba
index.hu/kulfold/2013/03/01/penzugyi_szuksegallapot_detroitban/
de semmi baj, mert 2014-ben eljő dopeman a megváltó, minden felsőbbrendő értelmiségi liverális demokrata példaképe, és a bajnai/gyurcsány/kuncze szentháromság
ők majd a minimálbércsökkentő és imf hitelfelvevő programjukkal elvezetnek titeket a kánaánba
Kis Miklós 2013.03.01. 23:17:57
@Lord_Valdez: ez egy igen szigorú könyvkritika. Izgalmas kérdésnek hangzik, Matolcsy dilettáns vagy nem, de engem nem ez érdekel igazán. Szerintem érdekesebb, hogy adott egy nem koherens gazdaságpolitika, mi jó, mi rossz ebből. Te megadtad erre a magad válaszát, amellyel én egyáltalán nem értek egyet, de létrejött egy párbeszéd, és ez jó:)
Kis Miklós 2013.03.01. 23:24:58
@conmorientes: Ajánlom figyelmedbe: James Surowiecki: A tömegek bölcsessége
Érdemes értelmes diskurzusokat folytatni, és ehhez nem kell "értelmiséginek" lenni, csak a másik mondanivalójára nyitottnak, türelmesnek.
Érdemes értelmes diskurzusokat folytatni, és ehhez nem kell "értelmiséginek" lenni, csak a másik mondanivalójára nyitottnak, türelmesnek.
Kis Miklós 2013.03.01. 23:47:17
@Lord_Valdez: Még a pénztárakhoz: amit mondasz, csak aláhúzza, hogy az átállás miatt keletkező hiány miatt kibocsátott kötvényeket vették meg a pénztárak. Ebből szerintem nem az következik, hogy akkor az államnak ezt nem kellett kigazdálkodnia. Ennek a kamatait azért fizetni kellett.
A kötvények haszna viszont csak részben került az öngondoskodóhoz, egy másik része magánprofittá változott. A rendszert a gyenge verseny és a magas költségek jellemezték, ez a rendszer aligha lehetett kedves azoknak, akik a szabad piacot kedvelik. Nem volt előnyös mechanizmus az egyszeri polgárnak sem adózó, sem megtakarító minőségben.
A kötvények haszna viszont csak részben került az öngondoskodóhoz, egy másik része magánprofittá változott. A rendszert a gyenge verseny és a magas költségek jellemezték, ez a rendszer aligha lehetett kedves azoknak, akik a szabad piacot kedvelik. Nem volt előnyös mechanizmus az egyszeri polgárnak sem adózó, sem megtakarító minőségben.
conmorientes 2013.03.01. 23:48:44
@Miklos Kis:
Köszönöm, feltétlen elolvasom, bár nem kifejezetten a magas értelmiségre gondoltam, hanem pont a zsigeri elutasítás és elvtelen megrögzöttség jelenlétére, ami ebben a bonyolult nyelvben az interakciókat szokásosan megszakítja, vagy már alapvetően lehetetlenné teszi.
Köszönöm, feltétlen elolvasom, bár nem kifejezetten a magas értelmiségre gondoltam, hanem pont a zsigeri elutasítás és elvtelen megrögzöttség jelenlétére, ami ebben a bonyolult nyelvben az interakciókat szokásosan megszakítja, vagy már alapvetően lehetetlenné teszi.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.02. 08:30:59
@Miklos Kis:
Az, hogy magánprofit keletkezett egyáltalán nem baj. Sőt, keletkezzen rengeteg. Amíg a betét tulajdonosa jól jár, addig kimondottan örülök annak, ha az alapkezelő is nyer rajta, mert ez az ideális állapot. Az egy téves megközelítés, hogy mindennek non-profitnak kell lennie.
Az alacsony versenyről leginkább a magyar fogyasztók tehetnek, mert lusták, mint a dög. MNYP-t váltani még könnyebb is volt, mint bankot.
Ami a költségeket illeti, nincs fair összehasonlítási alap. Azért nem fair az államival összevetni, mert az nem csinál semmit, azontúl, hogy könyvel. Neki nincs szüksége reklámra, ügynökökre, brókerekre stb.
A rendszer egyébként valóban szuboptimális volt, viszont erre a lehető legrosszabb megoldás volt a totális megszüntetés.
És itt jön be a miért. Eleinte ők se akarták megszüntetni, hanem csak szerettek volna több pénzt költeni. Jöttek a trükkök. Elengedjük a hiányt, de csak átmenetileg. Az EU nemet mondott. Jó, akkor ráfogjuk az előző kormányra. Nem találtak csontvázakat. Akkor majd az IMF ad. Nem adott. Akkor megadóztatjuk a nagyvállalatokat és visszatartjuk az MNYP befizetéseket átmenetileg. Kevés. És utána jöttek rá, hogy el is lehet ezt költeni. Na, akkor miattuk van az államadósság és meg kell szüntetni.
Amit fontos látni, hogy ezt a gazdaságpolitikát csak nagy vonalakban irányítja egy (egyébként téves) doktrína (az állam jobban tudja elkölteni a pénzt, mint a piac) és azon belül csak az előző kommunikációk miatt kialakult kényszerpálya van.
Érted ezt?
Nem gazdasági érv szólt mellette, hanem az, hogy "kormányzati szempontból kínos lett volna".
Egyébként az egykulcsos adó mellett is politikai érv szólt. Az érvényben lévő adótörvény szerint 2011 januárjától bejött volna a 17%-s alsó kulcs és 15 millió felett lett volna csak a magasabb. Ez visszamondani kínos. Hagyni, hogy bevezessék kínos, mert akkor Bajnai a hős. Egy dolgot lehet csinálni: überelni. Akkor legyen 16% és egy kulcs.
Na, látod, itt a baj: a gazdaságirányítás teljesen alárendeltje a politikai érdeknek.
Az, hogy magánprofit keletkezett egyáltalán nem baj. Sőt, keletkezzen rengeteg. Amíg a betét tulajdonosa jól jár, addig kimondottan örülök annak, ha az alapkezelő is nyer rajta, mert ez az ideális állapot. Az egy téves megközelítés, hogy mindennek non-profitnak kell lennie.
Az alacsony versenyről leginkább a magyar fogyasztók tehetnek, mert lusták, mint a dög. MNYP-t váltani még könnyebb is volt, mint bankot.
Ami a költségeket illeti, nincs fair összehasonlítási alap. Azért nem fair az államival összevetni, mert az nem csinál semmit, azontúl, hogy könyvel. Neki nincs szüksége reklámra, ügynökökre, brókerekre stb.
A rendszer egyébként valóban szuboptimális volt, viszont erre a lehető legrosszabb megoldás volt a totális megszüntetés.
És itt jön be a miért. Eleinte ők se akarták megszüntetni, hanem csak szerettek volna több pénzt költeni. Jöttek a trükkök. Elengedjük a hiányt, de csak átmenetileg. Az EU nemet mondott. Jó, akkor ráfogjuk az előző kormányra. Nem találtak csontvázakat. Akkor majd az IMF ad. Nem adott. Akkor megadóztatjuk a nagyvállalatokat és visszatartjuk az MNYP befizetéseket átmenetileg. Kevés. És utána jöttek rá, hogy el is lehet ezt költeni. Na, akkor miattuk van az államadósság és meg kell szüntetni.
Amit fontos látni, hogy ezt a gazdaságpolitikát csak nagy vonalakban irányítja egy (egyébként téves) doktrína (az állam jobban tudja elkölteni a pénzt, mint a piac) és azon belül csak az előző kommunikációk miatt kialakult kényszerpálya van.
Érted ezt?
Nem gazdasági érv szólt mellette, hanem az, hogy "kormányzati szempontból kínos lett volna".
Egyébként az egykulcsos adó mellett is politikai érv szólt. Az érvényben lévő adótörvény szerint 2011 januárjától bejött volna a 17%-s alsó kulcs és 15 millió felett lett volna csak a magasabb. Ez visszamondani kínos. Hagyni, hogy bevezessék kínos, mert akkor Bajnai a hős. Egy dolgot lehet csinálni: überelni. Akkor legyen 16% és egy kulcs.
Na, látod, itt a baj: a gazdaságirányítás teljesen alárendeltje a politikai érdeknek.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2013.03.02. 09:01:45
@Zka: "...a kapitalizmus egy rakás szar. Pedig valójában annak a hiánya a szar."
Jól összefoglaltad a lényeget.
Idő kell, türelem, be fog érni. Csak tényleg nagyon lassan.
Jól összefoglaltad a lényeget.
Idő kell, türelem, be fog érni. Csak tényleg nagyon lassan.
Kis Miklós 2013.03.02. 13:19:03
@Lord_Valdez: A kommented végével annyira egyetértek, hogy magam is éppen azt írtam a posztban, hogy az egykulcsos adó és az adójóváírás kivezetése sem ésszerű meggondolásokon alapult.
Igen, egy kvázi egykulcsos adó életbe lépett volna a Fidesz nélkül, ami egyébként konkrétan Kóka János javaslata volt, de természetesen Oszkó sem ellenezte, hiszen maga is hasonlót javasolt korábban (elsősorban ők lehettek volna a "hősök").
A kommented elejével már kevésbé értek egyet. Én nem hárítanám a gyenge versenyért a teljes felelősséget a fogyasztókra. A magánprofitnak nem vagyok ellene én sem, csak akkor, ha azt az adófizetők finanszírozzák.
Igen, egy kvázi egykulcsos adó életbe lépett volna a Fidesz nélkül, ami egyébként konkrétan Kóka János javaslata volt, de természetesen Oszkó sem ellenezte, hiszen maga is hasonlót javasolt korábban (elsősorban ők lehettek volna a "hősök").
A kommented elejével már kevésbé értek egyet. Én nem hárítanám a gyenge versenyért a teljes felelősséget a fogyasztókra. A magánprofitnak nem vagyok ellene én sem, csak akkor, ha azt az adófizetők finanszírozzák.
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.03.02. 14:14:24
@wmіkі: lol
vicces, ahogy ti libbantak az értelemről lamentáltok
mintha szentferenc emlegetné az igazmondást xd
vicces, ahogy ti libbantak az értelemről lamentáltok
mintha szentferenc emlegetné az igazmondást xd
v2peti 2013.03.02. 23:21:39
@J.László: Ez csak egy intézkededés, az összeset nem akarom felsorolni. Na de Viktor azt mondta, hogy nem lesznek megszorító intézkedések, de van egy csomó ilyen, mint ez, és az nem évi, hanem havi 3000 vagy sokkal több...