2013.03.23.
23:03

Írta: Kis Miklós

Nem is jött rosszul a németeknek az eurózóna válsága?

Döbbenetes infografika a Business Insideren: míg az eurózóna átlagos munkanélkülisége nő, addig Németországé meredeken csökken. Talán nem is esnek egybe Németország és az eurózóna maradékának érdekei? Talán nem is érdekelt Németország az eurózóna Németországon kívüli gazdaságainak gyors magára találásában, s ezért erőlteti a megszorító politikát?

Érdekes volt a bejegyzés? Csatlakozz a Gazdpol blog és a Munka.org közös Facebook-oldalához!

36 komment

Címkék: munkanélküliség eurózóna válságkezelés portfolioblogger Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://gazdpol.blog.hu/api/trackback/id/tr895164889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.03.24. 16:42:23

hogy őszinte legyek, szégyen, hogy ti meritek magatokat gazdpol blognak nevezni. ennek alapján én mars-szakértő és agysebész blogokat fogok nyitni.
a meredek csökkenés jóval a gazdasági válság előtt kezdődött, az okokat pedig a schröder- és merkel-kormányok politikájában kell keresni.

metropolis. 2013.03.24. 17:11:51

Milyen összefüggés van a két folyamat között??

Amúgy három másodpercig elmerengetek már azon, hogy Németországnak miért lenne érdeke egy elszegényedő, politikai és gazdasági válságba süllyedő régió?

is 2013.03.24. 17:20:51

yep, meg kell nézni a 2006 körüli időszakot is. ott meg a németeknél volt magasabb az adat. csak akkor ők leültek, és a német munkások bérét szépen megvágták. nem volt ám sztrájk, meg tüntetés (csak mutatóban), hanem leültek, és pár hónap alatt elintézték. azóta megmaradt a versenyképességük. a franciák ehhez képest se a nyugdíjkorhatárt nem emelik, se a béreket nem csökkentik, se a munkaidőt nem emelik. ahogy az amcsi menedzser mondta: 1 óra ebédidő, 3 óra traccsparti, és 3 óra munka. a francia szakszervezet szerint pedig ez rendben van.

vitalis06 2013.03.24. 17:28:52

tényleg, minek ír posztot valaki, ha nem tudja miről beszél?
A németeknél a minijob-ok is beleszámítanak a statisztikába, ezért lett kevesebb munkanélküli. Ez most már látszik, hogy zsákutca, hiszen aki egyszer belekerült, az nem nagyon jön már ki belőle. egy 400 euros minijob pedig ugyan munkaviszonynak számít, de csak kieg. szociális segéllyel tudnak megélni belőle, sőt ugye a 400 eurót is az állam fizeti nem pedig a munkáltató, tehát pont olyan mintha munkanélküli segély + szociális segélyen lenne valaki

alfax 2013.03.24. 18:03:01

@metropolis.: csak azért, mert a kitelepített cégeiknek nagyon jól lenyomható a munkaerő finanszírozás, a kormányok tök jól zsarolhatók gazdasági eszközökkel, stb.

ha nem vettétk volna észre, az eu periféria lassan pont abba a státusba kerül, mint annak idején a török vendégmunkások, csak mi már oda se kell utazzunk, hisz mi fizetünk azért, hogy idehozzák a gyárat, ahol bérmunkáért dolgozhatunk.

alfax 2013.03.24. 18:06:19

vicces, hogy ekézik itt a posztolót, aki csak lefordított egy Bussines Insider cikket.

talán hívjátok fel Jope-t:
www.businessinsider.com/author/joe-weisenthal
és hordjátok le, ott a tel. száma.

Alikam 2013.03.24. 18:14:16

Haaalle-luja, haaalle-luja, halleluja halleluja, halle-luuuu-jaaa...

Ennyit az EU-ról, erre jó, a németek totális kontroll alatt tudják tartani az országok gazdaságait...

Az EU régebben két orzságnak volt kurva jóm a franciáknak meg a németeknek.

Már csak a németek maradtak. Viszont ők még nagyon jól eléldegélnek belőle.

Hanastazia 2013.03.24. 18:15:22

Azt azért hozzá tenném, hogy Németországban az úgynevezett "Hartz vier Empfänger" - vagyis, aki több mint 4 éve tartósan munkanélküli, nem számít bele a munkanélküliségi rátába. Hogy miért, azt nem tudom. Talán, hogy jobban nézzenek ki a statisztikai adatok. De például Berlin lakosságának 16,30% Hartz vier Empfänger.

de.statista.com/statistik/daten/studie/4275/umfrage/anteil-der-hartz-iv-empfaenger-an-der-deutschen-bevoelkerung/

NIL7 2013.03.24. 18:23:16

Megérdemlik a sikert, megdolgoztak érte. Nagyon remélem időben észbekapnak és egy büdös kanyit nem adnak a lusta népeknek.

zobod 2013.03.24. 18:26:39

A német gazdaság felívelésében a már említett hatékonyságnövelő intézkedéseken túl oroszlánrésze van Kína felemelkedésének és különféle német exportcikkek iránti keresletbővülésének, illetve a Távol-Kelet és Közel-Kelet gazdagodó államai felé fellendülő exportnak.

Más kérdés, hogy megéri rajta elgondolkodni, miért ennyire versenyképes a német gépipar és bankrendszer nemzetközi szinten is, pedig nem olcsó.

Forever Kiss 2013.03.24. 18:28:08

Az EURO a német gazdaságnak kedvez a többit megfolytja. Nem kell itt a felsőbbrendű náci duma, hogy szorgalmas nép meg stb. Átalában a németek nagy tahó primitív barmok.

Alikam 2013.03.24. 18:31:56

A németek manapság inkább már csak dolgoztatnak. A gépipar még valóban komoly fegyvertény náluk, de amikor Merkel sír a sok bevándorló miatt akkor elfelejti, hogy volt olyan, hogy majdnem rárohadt az eper egy német gazdaságra mert nem volt munkaerő aki leszedje, mert a fritz az nem dolgozik az eperföldeken. Ők általában beszélgetni szeretnek a munkáról...

Link Elek 2013.03.24. 18:35:34

persze, hogy jobban all a nemet gazdasag.
amikor valsag van, akkor mindenki akinek van valamije (penze, uzlete, otlete) arra koncentral, amit a legbiztonsagosabbnak tart.

az USA, Svajc is jobban all, mint altalaban masok.

alfax 2013.03.24. 18:49:55

@Forever Kiss: Az euró a centrumországoknak kedvez és növeli a periféria leszakadását. Róna Péter ezt mondja évek óta, és a szemünk előtt zajlik.

Elég korlátoltnak kell lenni, hogy szorgalomról meg lustaságról beszéljünk.

Mi rakjuk össze a németek autóit, bérmunkában, de bérmunkából még senki nem gazdagodott meg.

alfax 2013.03.24. 18:57:16

Még egy közkeletű tévedést hadd árnyaljak.
Amikor görög, spanyol, ciprusi, stb "mentőcsomagokról" esik szó, amit a "német adófizetők pénzéből" fizetnek, akkor tudnunk kell, hogy a mentőcsomagokat soha nem a görög stb emberek, hanem a görögországi bankok kapják, melyek nagy részben külföldi (pl német) tulajdonúak.

ezekért a csomagokért, amit a bankok kapnak, cserébe a görög emberek, (akik mellesleg a legtöbb órát / fő dolgoznak európában) le kell mondjanak szociális juttatásokról, a görög állam el kell adja a kikötőit, vízhálózatát, olajdinomítóit, stb... és itt megint lecsapnak a centrum országok.

J.László 2013.03.24. 19:05:17

A németek megnyerték az első és a második világháborút. Megvalósult a németek által vezetett Európa.

mirx 2013.03.24. 19:13:20

@alfax: és ezek a bankok veszteségesek lennének?

karikaV43 2013.03.24. 19:21:03

@alfax: egy kissé mellé lőttél ezzel,ha csak saját bankjaikat mentenék akkor nem görögbe tolnák a pénzt,hanem a saját bankba és ennyi.Az hogy a görög dolgozik a legtöbbet órában az pont igaz,de az is igaz hogy teszi ezt nagyon csekély hatékonysággal.Ez egyébként jellemző az összes déli országra és ránk magyarokra is.az is túlzás,hogy a német nem dolgozik csak parancsol.A németországi gyárakban többnyire németek dolgoznak,nem a török szereli a Mercedes-t,Audi-t és Bmw-t.A pénzükkel és eszközeikkel jól bánnak és van komoly gépiparuk.Amit nálunk az idióta politikusok szét vertek,pedig nem volt éppen gyenge.

Jerofejev 2013.03.24. 19:21:25

@alfax: Ez egy közkeletű tévedés. A németeknek egy prosperáló, izmosodó közép-kelet Európa az érdekük, amely egyre több és egyre drágább német terméket vásárol. Semmire nem mennek egy leszakadó régióval. Nekik az az érdekük, hogy Budapest két évente vegyen 250 új Mercedes buszt ahelyett, hogy használtakat kukázik össze holland és olasz kisvárosokból.

Egyébként felhívnám a figyelmedet arra, hogy az EU periféria (csehek,lengyelek,horvátok,szlovákok, szlovének) egy jó része kifejezetten dinamikus tempóban zárkózik fel a fejlett Nyugathoz, Németországhoz, észak-Olaszországhoz és Ausztriához. Egyszerűen nem igaz az az állítás, hogy az egész térség megrekedt volna a fejlődésben.

zobod 2013.03.24. 19:26:00

@Jerofejev: kicsit eufemizmus dinamikus felzárkózásnak nevezni a stagnálást, miközben a core is stagnál. De pl. az igaz, hogy Olaszországhoz ami idén várhatóan -1,6% "növekedést" fog produkálni dinamikusan közelítenek már akkor is, ha csak stagnálnak...

Jerofejev 2013.03.24. 19:29:44

@karikaV43: Ezeket a legendákat jó lenne már magunk mögött hagyni. Rohadt vicces, hogy a görögök megpróbálják magukat Európa legszorgalmasabb népének beállítani. Mióta a világ a világ egy kényelmes, lusta nép, amely ennek megfelelően elég szegény is volt. Csak azért nem úgy néznek ki mint Albánia és Macedónia mert kirakat államként kistafírozta őket az EU az elmúlt 30 évben. Egyébként nincs semmiféle gazdasági teljesítmény az életszínvonaluk mellett, reálisan kb a magyar és a szlovák fizetések lennének indokoltak ott is.

karikaV43 2013.03.24. 19:32:27

@Jerofejev: Teljesen egyetértek,nagyjából én is ezt írtam.

Jerofejev 2013.03.24. 19:35:23

@zobod: Szakadjunk el a napi adatoktól. A kérdés az volt, hogy összességében nyer vagy veszít az EU perfiféria az integrációval és a tagsággal. Véleményem szerint egyértelműen hasznos ha végig nézzük az elmúlt 10-15 év történetét.

karikaV43 2013.03.24. 19:36:16

@zobod: lehet,de ők csak most stagálnak,mi meg lefelé megyünk 3éve(matocskí),sokkal közelebb vannak az Eu jobbik feléhez mint mi.Nekünk 24év alatt pont egy lépést sem sikerült tennünk arra.A fizetések között most is akkora a szorzó mint 90-ben,csak akkor még elég jól meglehetett itthon is élni,mert ez a különbség az árakban is meg volt majdnem.Az árak utol értek minket a bérek meg nem és amíg ilyen birka nép vagyunk,hogy némi rezsiért cserébe,100milliárdokat dobunk az ablakon addig meg is érdemeljük.

Bankárdémon 2013.03.24. 19:37:49

Én inkább azt látom ki ebből a grafikonból, hogy szépen beérnek a Schröder által elindított, Merkel által folytatott következetes reformok, miközben Európában a többi ország politikusai egyre lejjebb nyomják országaikat a demagógia mocsarába és ez magával húzza a mélybe a gazdaságot is.

de.wikipedia.org/wiki/Hartz-Konzept

high up! 2013.03.24. 19:48:11

Nagyon jó blog, kiváló elemzéssel. Az még hiányzik, hogy Zsiga Marcellnek a válság éveiben tízmilliókkal nőtt a vaygona, így Zsiga is a válság nyertese. Sőt egy főre vetítve Zsiga nagyobb nyertese neki mint egy német mérnök az Audiban.
Ebből azt a következtetést is levonhatjuk, hogy Zsiga feketepénze nem Cipruson volt elrejtve.

Kihagytam még valamit?

Jerofejev 2013.03.24. 19:49:06

@karikaV43: Az túlzás, hogy 24 év alatt egy lépést sem haladtunk. Azért 2002-2004-ig mi volt a bezzeg ország (2002-ig a Váci úton épült irodaházak értéke meghaladta az addig Szlovákiába áramló működőtőke összeértékét...).

Magyarország ott szúrta el, amikor 2002-ben rálépett "a jóléti rendszerváltás" és a "még több pénz az embereknek" útra. A fedezetlen szociális kiadások érdekében tíz év alatt megduplázta az ország az adósságát, és egy iszonyatos adópréssel (igen múlt idő) megfojtotta a saját gazdaságát. Ez nagyjából ennyi.

Bankárdémon 2013.03.24. 19:53:15

És még egy érdekes adat, amely szerintem azt mutatja, hogy bajban levő országok eltücsökölték és az elitek a középosztállyal összefogva egyszerűen ellopták a felvett hiteleket:

"A német magánháztartások vagyona valamivel kisebb, mint olyan válság sújtotta országoké, mint Olaszország vagy Spanyolország.

Ez tűnik ki a Bundesbank legújabb tanulmányából. Eszerint a németek átlagos vagyona 51 000 euró, ám ez az összeg Franciaországban 113 500 euró, Spanyolországban 178 300 euró, Olaszországban pedig 163 900 euró."

www.vg.hu/penzugy/megtakaritas/a-nemetek-szegenyebbek-mint-a-spanyolok-400200

zobod 2013.03.24. 20:02:45

@karikaV43: a lengyelek, szlovákok sokkal alacsonyabb bázisról és később indultak mint mi, így az ő felzárkózásuk _üteme_ nyilván nagyobb volt. Ha az elmúlt éveket nézed, sk és pl is megérkezett a maga Gyurcsány-korszakába, a hiányok és dinamikus közadósság emelkedés az egyre lassuló növekedésük forrása, pont mint a Gyurcsány-Veres korszak idején nálunk. (Szlovákia 2009-ben 27,9% gdp arányos adósság 2012-ben 52,4%; Lengyelország 2008-ban 45% 2012-ben 56,4%) Ami az életszínvonalat illeti, egy lengyel, szlovák, magyar közt nincsen érdemben különbség, és ezzel szerintem kb. ők is belefutottak a plafonba ami itt a keleti végeken elérhető.

Cseheket, Szlovéneket, meg nem raknám a hu, sk, pl, ligába, ahogy bg, ro is külön csoport. Szerintem cz és slo inkább nyugat, mint kelet. Bár az élet most nekik is kemény, slo és cz számára hozzánk hasonlóan nagyok a kihívások, nincs növekedés, slo-ban a bankrendszer is összecsuklás határán van...

2013.03.24. 20:13:21

@Bankárdémon:
ja hát igen :) elég csak C.Ronaldo fizetését megnézni :)(egyébként nem ő tehet róla, de egész spanyolországban megy a rongyrázás a 27 % munkanélküliségre - miközben még az usaban is állandóan a fizetési sapka körül megy a hírig, ez csak 1 példa az elképesztően gáz rendszerükre) szóval az ördög a részletekben lakik, érdemes megnézni a szellemházakat a spanyoloknál

- ami rendszerint még kimarad minden statból az az oktatási rendszer: 1990 óta a skandináv, német, holland oktatási rendszerek elképesztő mértékben lehajrázták egész európát, de még az usat is. na most jön ki

Dolgozónép 2013.03.24. 21:09:22

@Belpo: "1990 óta a skandináv, német, holland oktatási rendszerek elképesztő mértékben lehajrázták egész európát, de még az usat is. na most jön ki"
Így van. Nálunk a pesti elitgimnáziumok tanulói azzal töltik a tanórát, hogy a tanár diktál, ők meg a füzetbe, golyóstollal írnak! 2013-ban!

karikaV43 2013.03.24. 22:11:57

@Jerofejev: én kimondottan a fizetések közötti arányt értettem a nem közelítésre,akkor 6-8-szoros volt és most is annyi,csak az árak itt már az ottaniak,sőt az élelmiszer árak magasabbak is.

karikaV43 2013.03.24. 22:14:18

@Jerofejev: már 2002 előtt is voltak bajok,pont az első orbán kormány alatt,ezek akkor sem értettek semmihez és sajnos azóta sem dolgoztak sehol,ami nagy baj,mert a Bokros csomagból szépen megéltek 4évet,de a végére már kifulladtak,mert kellett volna a saját kútfő,csak az nem volt mint ahogy most sincs.

karikaV43 2013.03.24. 22:20:09

@zobod: nálunk a kölcsön felvételt maga első orbán kezdte,nem kis mértékben,98-ig nem vettünk fel kölcsönt sehonnan,csak utána,ugye az államilag támogatott hitelekhez kellett a lové,amit aztán megyó vagy ferkó elkaszált és jöttek a deviza hitelek,az egyik jobb mint a másik alapon,nem lehet minden szart a szocikra kenni,bőven van vaj emezek fején is,sőt alma,én mindegyiknél gyakorolnám Tell Vilmost.A lengyelek nem indultak sokkal lentebb nálunk és a sokat kijáró vagy ott élő ismerőseim szerint jobban élnek mint mi,nem 5%-kal,van saját hókotrójuk igaz nincs tek.

Kis Miklós 2013.03.24. 22:23:37

Ebben a diskurzusban két nagy narratíva van, ami a hozzászólásokban is elő-előjött:

1. A németek sokat nyertek a közös pénzzel (a relatíve alulértékelt euró emeli a versenyképességüket), ne sajnáljanak egy kicsit most invesztálni az európai projektbe
2. A németek szorgalmasak, a déliek lusták, a franciáknak rugalmatlan a munkapiaca. A németek tehát nem tartoznak senkinek semmivel, mert maguknak köszönhetik a szerencséjüket, ehhez semmi köze a közös pénznek. A többi ország meg ne nyavajogjon, hogy más gazdaságpolitikát akarnak, mint a németek, inkább dolgozzanak.

Magam az 1. verzió tenném le a voksom, mert a 2. nyilvánvalóan nem igaz.

A grafikonon látszik, hogy 2009-ben válik el a munkanélküliség az eurózóna trendjétől, ezt azoknak írom, akik szerint a csökkenés a válság előtt kezdődött. Persze, de az eurózónáé is. A 2009 utáni szétválásra kell magyarázatot adni.

Egyesek stílusán kezdő bloggerként megütközöm, de semmi gond, lassan már az ÉS-ben is így írnak.

Optimista vagyok, még 20 év demokrácia, és kulturált lesz a vitastílus. Csak sajna lehet, már egy év sincs belőle.

Kis Miklós 2013.03.24. 22:34:12

@Forever Kiss: Abban igazad van, hogy az euró a németeknek kedvez, és nem kell idekeverni a szorgalmat, s hasonlókat. De degradálóan szólni egy népről, az a náci duma, ilyet légy szí' többet ne tegyél. A németek számos kiváló embert adtak a világnak, meg néhány gonoszat is - ahogy mi, magyarok is.
süti beállítások módosítása