2013.03.07.
09:43

Írta: Bardócz Iván

Mire mentünk a munka alapú társadalommal?

Távolodunk az EU centrumától és nő a nyomor. A régi folyamatot az új rend vélhetően gyorsítja.

Hanyatlik a nyugati civilizáció, végső válságát éli a megújulásra képtelen jóléti társadalom; az új gazdasági modell, a munka alapú társadalom Magyarországon épül, mintául szolgál majd Nyugat-Európának, ráadásul térségünket – nyilván az erős és egységes Magyarország vezetésével – a válság után beinduló növekedés motorjává teszi – halljuk nagyjából negyedévente Orbán Viktor miniszterelnöktől, aki számos intellektuális kihívást rejtő gondolatsorát megosztotta már az EU vezetőivel is. Sajnos reakcióikról nem érkezett híradás.

Próbáljuk meg felületesen, de több oldalról megvizsgálni az alaphelyzetet: látszanak-e a rothadás jelei az EU centrumában? Látszik-e a magyar modell bármiféle eredménye itthon?

Empirikus vizsgálatként Magyarország nyugati határának átlépését javasolnám. Ha körülnéztünk, és nem látjuk a pusztulás nyomait, próbáljunk elbeszélgetni egy Ausztriában dolgozó honfitársunkkal – nem nehéz ilyet találni. Tőle megtudhatjuk, hogy a legegyszerűbb ausztriai munkáért (takarítás, sörcsapolás) nettó 1500 euró jár, ami mintegy 450 000 forint, miközben az árszínvonal a kiskereskedelemben érdemben nem különbözik. Itthon ez jó középvezetői-, vagy rossz felsővezetői fizetés, miközben 4 millióan élnek a létminimumon, vagy az alatt (ennek összege a KSH szerint 2011-ben 83 941 forint volt). Tehát: Orbán remélt korszakváltásának nincs nyoma.

A gyakorlat után próbálkozzunk meg egy szintén felületes elméleti közelítéssel: vessünk egy pillantást az EU-tagországok növekedési adataira az Eurostat honlapján. Ezt találjuk:  

GDP-növekedés, EU-centrum, 2010, 2011, 2012

Németország: 4,2, 3,0, 0,7
Egyesült Királyság: 1,8, 0,9, 0,2
Franciaország: 1,7, 1,7, 0
Olaszország: 1,8, 0,4, -2,2
Ausztria: 2,7, 0,7, 0,7
Finnország: 2,8. -0,2, 0,3
Svédország: 3,7, 1,0, 1,3

EU-periféria, 2010, 2011, 2012:

Bulgária: 0,4, 1,7, 0,8
Csehország: 2,5, 1,9, -1,1
Lengyelország: 3,9, 4,3, 2,0
Görögország: - 4,9, -7,1, -6,4
Spanyolország: -0,3, 0,4, -1,4
Szlovákia: 4,4, 3,2, 2,0
Románia: -1,1, 2,2, 0,2
Magyarország: 1,3, 1,6, -1,7

A növekedési adatokat a különböző közgazdasági iskolák különbözőképpen magyarázzák. Magam annak az iskolának volnék a híve, amelyik szerint a multik beruházásaira és az olcsó magyar munkaerőre építő gazdasági modell nemcsak kifulladt, de általános nyomort okozott: az alacsony bérszínvonalat ugyanis kevés adóbevétellel, ezért egyre szűkülő állami szerepvállalással társította.

Mindezekről később nyilván sok szó lesz ezen a blogon, most csak rögzítsük az adatsorokra pillantva: az elmúlt három évben (is) folyamatosan távolodtunk az EU centrumországaitól. Tehát: Orbán remélt korszakváltásának nincs nyoma.

Nem is lesz: a 2007 óta (!) csökkenő kiskereskedelmi forgalom (a bolti eladások összmennyisége) januárban  4,1 százalékkal zuhant.

Nem az elrugaszkodás évének tavaszát köszöntjük.  

Érdekes volt a bejegyzés? Csatlakozz a Gazdpol blog és a Munka.org közös Facebook-oldalához!

33 komment · 1 trackback

Címkék: munka gazdaság gdp gazdaságpolitika növekedés bérek felzárkózás Orbán

A bejegyzés trackback címe:

https://gazdpol.blog.hu/api/trackback/id/tr675121023

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mire mentünk a munka alapú társadalommal? 2013.03.07. 12:39:01

Az elmúlt három évben (is) folyamatosan távolodtunk az EU centrumországaitól.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fejesrob 2013.03.07. 18:31:12

Te most ezt tényleg komolyan gondolod?

Először is takarításért, sörcsapolásért kurvára nem 1500 nettó jár, Ausztriában főleg nem, másrészt lépd át a határt pld. északra.

Persze lentebb már látom, hogy Orbán.

politikus-omm 2013.03.07. 19:03:55

A poszt nagyjából faszság. A centrum GDP pangásához párezer milliárdos adópénzből való banfeltőkésítés kellett és durva megszorítások kellettek, onnan a GDP. Az osztrák bérek hasonlítgatását hadd ne magyarázzam.

Magyarországot leszámítva a KE régió a centrum duplájával fejlődik, ha 2000től nézed. Ez természetese is. Kína az 5szörösével, Oroszország, Törökország a 3xosával.

Nem nyugat európában élni rossz. Jó ott élni, még egy ideig. De a modelljük biza bukott, és nem vár rájuk más mint a folyamatos megszorítások, a szoc. állam felszámolása és az alsó középosztályok elszegényedése. Azon kívül 20 év múlva mind kínai részvényeseknek fog dolgozni, akár az amerikaiak.

kvadrillio 2013.03.07. 19:06:41

Magyar tejet vontak be Romániában
2013. március 7., csütörtök 16:04 InfoRádió / MTI
Kinyomtatom Elküldöm Betűméret + -
Magyarországról származó aflatoxinos tejet vontak be a román hatóságok.

A román mezőgazdasági miniszter közölte, a rákkeltő gombával szennyezett tejet egy romániai kereskedőnél találták, aki Magyarországról vásárolta a tejet, a második szennyezett adagra pedig egy román tejfeldolgozó cégnél bukkantak rá. Daniel Constatntin hozzátette, a szennyezett tejet bevonták még mielőtt az üzletek polcaira került volna.

Az nem tudni, hogy mekkora mennyiségről van szó, illetve hogy hol vonták be a tejet. Romániában ez az első hatósági bejelentés aflatoxinnal szennyezett tejről azóta, hogy február közepén Szerbiában kirobbant a tejbotrány.

AFLATOXINOS MAGYAR TEJ ?
KIK AZOK, AKIK MÓDSZERESEN IRTJÁK A MAGYAROKAT ?????????!

kifordított nagyanyó 2013.03.07. 19:24:10

Gyerünk birkák ,lehet magyarázni!
Nagyon jó kis összefoglaló lett!

Kerek négyszög 2013.03.07. 19:50:24

Hm. Rothadó nyugat.

Kik is emlegettek ilyesmit legutóbb?

kvadrillio 2013.03.07. 20:13:57

„Putyin legbelsőbb köre korrupt tolvajokból áll”
Mihail Gorbacsov szerint az emberek nyílt párbeszédet várnak az orosz államfőtől, aki jól válogatta össze az embereit, az apparátus azt csinálja, amit ő akar.
NOL| 2013. március 7. |nincs komment

nahát ! OTT IS ???k! ÉS MELY ORSZÁGOKBAN NEM ???!

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.03.07. 20:15:24

a hitel megold mindent, igaze értelmisség?

nu pagagyí 2013.03.07. 20:38:00

Az lehet a baj, hogy a nyugat nem rohad elég gyorsan. Ha így folytatja, soha nem hoz be minket.

01234567 2013.03.07. 20:56:28

A nyugat a szakadék szélén tántorog! De mi előtte járunk!
(Hofitól plagizálva, nagyjából)
Ez a "cináljunk szok óccó munkászt" tényleg csőd. Mint ahogy a hazai ipar, mezőgazdaság feladása. Nekünk egy osztrák utat kellett volna választani, meg is volt rá a lehetőség. De erős társadalom, kontroll, tiszta viszonyok, fékek, érdekvédelem, érdekérvényesítés lehetősége a társadalom részéről, ami ezzel együtt jár, melyik magyar politikusnak lett volna érdeke.
A rendszerváltáskor, a magyar bér kb. a negyede volt az osztráknak. Mára, ha tisztességes politika, gazdaságpolitika folyt volna minimum a 3/5-e lenne, de a 2/3-a sem lenne álom. Egy szlovák nem mozdul 400 euró alatt(arról ne is beszéljünk, ott euró van), de a temesvári régió, ami Romániában az egyik legfejlettebb, jövedelmei is meghaladják a magyarét. Járnak oda Békésből szépen dolgozni.
A poszt jó.

01234567 2013.03.07. 20:57:08

JA és kifelejtettem: Mára a magyar bér az ötöde az osztráknak.

xvxvxv 2013.03.07. 20:59:03

rohad szét az ország, a kivakaródzott proli fideszoligarchák high-life üzemmódban nyomják, építik a Hazát, a Nemzetünket meghágó feudális rendszerüket, miközben valójában segghülyék mindenhez a propagandán kívül - a buta komcsik ezekhez a hazaáruló férgekhez képest nyuszifülek voltak.

a legelja - ezt kell mondanunk - azonban mégis az értük vonulgató proletárok: az eszesebbje, a felső krémje persze zsíros falatokért csinálja, az exkomcsi csizmadiától a munkásőr bencsikig, a cba-s tesókig, szélesig, a kitartott lakáj média csipetcsapatáig; aztán az idejüket elütni nem tudó nyugger ex-komcsi budai nagyasszonyok, felső-budáról; aztán a kis buzi karriersita fidelitászosok, akik Gazdáikhoz hűen szintén segghülyék mindenhez, viszont dolgozni nem szeretnek (dettó, mint a komcsik, törökzsoltika és tsaik), és a politikából szeretnének megélni, végül a szakrális szárny, a wass-kötetesek, a székelyező-rovásolvasó közalkalmazott fideszbirkák, akiknek aztán végképp fingjuk nincs a mai valóságról: olyan mentálisan szépen berendezet, légmentesen lezárt biedemeier-vákuumban élnek, hogy amikor az ember találkozik egy ilyennel, mintha egy ufóval beszélgetne.

hát, valahogy így.

Sírköves Slomó 2013.03.07. 21:02:55

@01234567: Ja az oroszainknak annyira nem jött be ez az osztrák utas téma...:)

nu pagagyí 2013.03.07. 21:03:19

@endike: Hülyének hitelt sem adnak. Te biztos nem kapnál.

Sírköves Slomó 2013.03.07. 21:08:34

@nu pagagyí: Hogyne adnának. Az a legjobb biznisz. A maszop is kapott 13.600 milliárdot.

01234567 2013.03.07. 21:11:55

@xvxvxv: Esküszöm, elnézve az arcokat a videón, ami a Fidi székháznál készült, arra gondoltam, ez a sok vén trotty fogadom mind ott volt a Kádár temetésén, aztán meg az Antalén. Ilyenek éltették a Hornt, majd csókolgatták a Fletó kezét. Van egy mondás: "Szar idők, szar emberek."
Az igazi gáz a biztonsági őrök, vagyis akik valójában. Az nagyon mélyre mutat.

gtri 2013.03.07. 21:34:30

A poszt valós dolgokat feszeget, de sajnos nyújt semmiféle érdemi javaslatot a megoldáshoz. Ez azonban a magyar gazdasági értelmiség hibája.

Milyen modellt kellene kiépíteni?
Korábban ez úgy működött, hogy a következő lépéseket kell tenni:
1. Olcsó, de viszonylag képzett munkaerővel és adókedvezményekkel becsalogatni a nyugati tőkét az országba.
2. Elmagyarázni a tömegeknek, hogy ez jó, mert a nyugati tőke menedzsment-tudást és fejlett technológiát hoz be és munkalehetőséget teremt.
3. A jövedelemadózáson alapuló rendszert működtetni. Csak az az egy bökkenő van, hogy a magyar állam nem képes a valódi jövedelmeket hatékonyan ellenőrizni. A bejelentetten magas jövedelmű munkaválallókat (évi 5 millió forint felett keresőket, számuk 2010-ben 285 000 körül volt) hülyére adóztatni azzal a felkiáltással, hogy ők a gazdagok. A vállalkozókat is hasonló megfontolásból hülyére adóztatták/adóztatják.
4. Várni a gazdasági fellendülést, ami valóban volt (legalábbis a mostani viszonyokhoz képest), de kellett hozzá pár ezer milliárd forint hitel felvétele és a devizahitelezés felfutatása is.
5. Mikor vége az olcsó pénz/olcsó hitel korszakának, akkor meglepődni, hogy bizony nehéz időszak következik.

Nem vagyok a Fidesz nagy híve, de úgy látom, hogy az ellenzék csak egyet tud ismételgetni. Megint jól adóztassuk meg a 285 000, valós jövedelemmel bejelentett munkaválallót, vigyük le a multikra/bankokra kivetett különadókat és akkor a gazdaság magától beindul. Lesz hitel és uzsgyi, lesz fellendülés.
Mint a 285 000 közé tartozó, ezért a tervért értelemszerűen nem nagyon rajongok, de talán komolyabb érv, hogy a 2010 előtti években, mikor minden évben befizettük azt az 500 milliárdot, amit most állítólag a "felső tízezer kapott", akkor sem tudott a magyar költségvetés kis hiányt produkálni és a gazdaságot kis költségvetési hiány mellett fejleszteni. Úgy én is tudok fejlődni, hogy felveszek 50 millió forint hitelt, berendezek egy kis üzletet, majd várom a vevőket, hátha jönnek. Körülbelül ennyire volt megalapozott a korábbi gazdasági modell.
Magas import, kicsi hozzáadott érték, majd export. Ez a modell meghozta a gyümölcsét 20 000 milliárd forintos adósság formájában.
Nem tudom a megoldást, de jó lenne ha közgazdasági szakemberek felvonultatnák a véleményüket és azt megvizsgálhatnánk. Amit most látok az csak ennyi: "adóztassuk a gazdagokat" (ellenzék), "a jelenlegi adórendszer jó" (Fidesz). De igazi elemzés egyik mögött sincs, csak a remény, hogy egyszer majd csak beindul a fellendülés, a "következő év majd csak jobb lesz, nem lehet mindig ilyen rossz minden".

Éppen ma jelent megy egy cikk az index.hu-n, hogy Dél-Koreában mennyire kezdetleges szociális ellátórendszer van (alig létezik nyugdíj). Eddig viharos sebességgel fejlődtek, de ezt részben csak azért tudták végrehajtani, mert meg lehetett feledkezni az "emberi tényező"-ről. Most, hogy nincs annyi fiatal munkaerő és a növekvő számú idős népességet el kellene tartani, ők is gondban vannak (persze ezek nem a mi gondjainkhoz mérgető gondok még). Erről a dologról évekig senki sem beszét, semmit sem hallottunk róla. Mindenki istenítette a gazdasági csodát, de a társadalmi áráról senki sem beszélt. Jöjjenek a közgazdászok és a szociológusok és nézzük meg, hogy melyik modell miben erős és miben gyenge. Ezt szeretném látni, de ez érezhetően mindkét oldalnak meghaladja a szellemi kapacitását.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.03.07. 21:37:49

Kordonbontás, tv székház roham, fidesz székház foglalás egyre megy!
Ha nekik sikerült balhéval nyerni, hát hajrá!
Most kérünk minden jó érzésű, jobb Magyarországot váró embert, hogy tegyen meg mindent az orbáni diktatúra eltakarításárért!
Csak az összefogás segít! A módszerekben ne válogass, a fidesz sem tette és hatalomra jutott!
Aljas fidesz banda és birkamenet, NE közpénzből szidd a magyar polgárokat! (Gyurcsány -Bajnai)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.03.07. 21:55:37

@nu pagagyí: akkor a magyaroknak hogyhogy adtak? hogyhogy eladósították az országot? nem hülyék a magyarok? ez jó hír! a rossz hogy el vagyunk adósodva

hot-spot (törölt) 2013.03.07. 21:58:26

@kerek négyszög: Ja ja!Bár csak mi rohadnánk úgy,mint a nyugat,de ez a mocsok nyugat már minimum 50 éve folyamatosan rohad és meg sem látszik rajta!:)

hot-spot (törölt) 2013.03.07. 22:11:22

@gtri: Munkaerőreform lehetne a megoldás véleményem szerint.
A munkaerőreformot úgy képzelem el,hogy az élő munkáról minden létező terhet le kell venni,kivéve a személyi jövedelemadó.Semmi más jövedelemmel nem szabadna terhelni.A kieső összeget pedig máshonnan kell pótolni,mondjuk a gazdagoktól ingatlanadó formájában és luxusadó formájában.
De mivel a kormánykeréknél gazdagok ülnek,így sosem fognak olyan törvényt hozni,amivel hasba szúrnák saját magukat,így ez itt rögtön egy paradoxon,amit először is fel kéne oldani valahogy.
Addig ugyan is kár bármiről is beszélni vagy vitázni.
Szerintem.

hot-spot (törölt) 2013.03.07. 22:12:14

@hot-spot: Jav;Semmi más járulékkal nem szabadna terhelni az élő munkát,kivéve a személyi jövedelem adó.

Viktus 2013.03.07. 23:29:07

@gtri:

Na igen a magyar gazdaságot kellene felépíteni amit a jelenlegi elit lerombolt-elkótyavetyélt.
Mezőgazdaságot fejleszteni nem a cimboráknak szórni a pénzt új mercikre a ifjú gazdáknak, hanem tározókat építeni öntözőrendszereket.
Újra elindítani a konzervipar. Húsipart átalakítani. A keleti nyitásban így lenne tartalom.
Így tovább ...

Semmi más nincs lassan ebben az országban csak a bérgyártás meg közmunka.

villamos alóli kacaj 2013.03.07. 23:44:34

Szerintem a probléma az, hogy:
- nálunk: a munkán alapulnak (plánehogy a társadalom)
- máshol: a munkát végzik.
Szerényen megjegyzem: lehet, hogy meg kéne próbálni nálunk is a második bajuszt.

HaCS 2013.03.08. 00:05:39

"Nem az elrugaszkodás évének tavaszát köszöntjük."

Nem bizony. Az tavaly volt. Idén a "felemelkedés éve" jön.

gtri 2013.03.08. 00:41:52

@hot-spot:
A javaslatod véleményem szerint nagyban hasonlít a 2010 előtti rendszerhez. Ez alatt azt értem, hogy alacsonyan akarod tartani a bérköltséget mégpedig azzal a módszerrel, hogy az állam lemond a bérre rakódó adók/járulékok nagy részéről.
Ezzel valóban ide lehetne csalogatni a nyugati tőkét, hiszen mindig kell az olcsó munkaerő, de a keletkező profitot ki/mi fogja az országban tartani? A "gazdagok" nagyobb terhelése miatt nem indul meg a körükben az elvándorlás? (Megjegyzés: Egy másik blogon már kifejtettem, hogy véleményem szerint az ellenzék a "gazdagok" alatt alapvetően a diplomás értelmiséget érti, aki multiknál dolgoznak. Bejelentett, ellenőrizhető, "magas" jövedelem és viszonylag kevesen vannak, hogy mindig le lehessen őket szavaztatni a "tömegekkel". 285 000 szemben a 4 millióval. Viszont nem ezek a gazdagok vesznek 369 millió forintért házakat Budapesten, nem ők birtokolnak 20-30-50 milliós autócsodákat. Azokat, akik ilyen dolgokat birtokolnak valahogy nem éri el az ellenzék "gazdagokra" mutató keze. Ráadásul a jövedelmeket az APEH/NAV sohasem ellenőrizte mindenkire kiterjedően keményen és könyörtelenül. Az politikailag nem lett volna szerencsés, hiszen sok szavazót lehet veszíteni egy mindenkire kiterjedő szigorú jövedelemellenőrző rendszerrel. :))
Egy szemernyi kétségem sincs, hogy a vagyonadó vége az lenne, hogy pl. a "gazdag" logisztikus fizethetne vagyonadót a 15 milliós lakása után, a 369 milliós palota pedig csodás átalakuláson átmenve mentesülne az adófizetés alól. Az ellenzék 8 év alatt nem tudta megoldani pl. a vagyonadó kérdését sem. Nem tudom, hogy milyen lobbik harcolnak egymással a soraikban és miért voltak olyan tehetetlenek, de amit kormányon játszottak az minden volt csak nem kormányzás.

gtri 2013.03.08. 00:45:38

@Viktus:
Ha rosszabbodik a helyzet, és az elit a hatalmát érzik veszélyben, akkor lépni fognak, de adig nem. Közhely, de így van.
Jelenleg nem láthatók nagy megmozdulások. Elégedetlenség van, de az a felszín alatt bujkál.
Mindenki ügyeskedik és túlél.

De hová tűnt Columbo felesége? 2013.03.08. 01:02:29

@gtri:

Nagyon reálisan gondolkodsz, te biztosan nem közgazdász vagy. ;-).

Az a problémakör, amivel most a dél-koreiak szembesülnek, pár év múlva Európában is felüti majd a fejét - mégha kisebb mértékben is. A magas (és egyre magasabb) átlagos életkor ugyanis nem kis fejtörést okoz majd a korményoknak. Ott, ahol van magánnyugdíj előtakarékoskodás, vagy bármi idős korra félretett befektetés, kisebb lesz a baj, de itthon nálunk: óriási.
Viszont nekünk szerencsénk van: a fidesz megvédte a nyugdíjainkat.
De viccet félretéve: a nyugati jólétnek valóban vége lesz, a boldog 70-es és 80-as évek dőzsölésének annyi. Európának készülnie kell arra, hogy össze kell majd húznia a nadrágszíjat.
Igen, kitalálható: a peremországokkal kezdik, amíg lehet, az erős centrumországok ránk tolják ezt a nyűgöt. Nem véletlen, hogy olyan gazdaságpolitika folyik, amilyen. Mi ezt 89-90-ben csesztük el, de nagyon. És azóta csak tetézzük a bajt, mert baromi sunyi, irigy és öncélú nép vagyunk - ezt használja ki Orbán.

@Selmeczi a rusnya, buta fideszes szőke nő!:

Értem én, hogy van vaj az illető hölgyemény fején, de te komolyan azt gondolod, hogy nagyobb fiúcska leszel attól, ha nickneveddel másokat mocskolsz?
Épp elég szitok az Gabriellának, hogy fideszes, de te még tetézed is....

@hot-spot:
" Jav;Semmi más járulékkal nem szabadna terhelni az élő munkát,kivéve a személyi jövedelem adó."

Ha szabad egy apró kiigazítást tennem:

Az adó nem járulék, hanem adó. Járulék az, amiért cserébe az állam nevesített szolgáltatást nyújt neked: lásd: eü., tb. és nyugdíj.
Az adódért cserébe is nyújt szolgáltatásokat, de azokat nem nevesíti, illetve az adóként beszedett összeget a kormány bármire költheti, egy nagy kalapba kerül, nem elkülönített számlára/alapba.

Egyébként igazad van: az élőmunka terheit kellene csökkenteni, hogy a termelékenység és a hatékonyság nőni tudjon.
De vajon miért nem lépte meg ezt eddig egyetlen magyar kormány sem?

Lehet gondolkodni a válaszon.
Vajon mi az oka annak, hogy az állami vagyon 24 évnyi privatizálása sem hozta meg a várva várt fejlődést, nyugathoz való felzárkózást?

orient 2013.03.08. 01:03:57

@gtri: reszben igazad van de megsem. Ha bejonne a 2 kulcsos ado az alapbol nem oldja meg a dolgot. En is sokkal rosszabbul jarnek vele, de a gond azzal van, hogy megint szetosztogatnak semmire de gazdasagot nem erositene. En tamogatnam a 2 kulcsos adorendszert es maradjon nekem kevesebb de akkor a segelyeket is megszuntetni es minden penz menjen azonnal a gazdasag elenkitesere, munkajarulekok csokkentesere, munkahelyteremtesre es ne pedig 13. Havi nugdijra es szocialis segelyre. Mert igy ennek valoban nincs ertelme.

Multikat meg kar ekezni mert a legjobban fizetett alasok multiknal vannak es minden szektorban jelentosen magasabb bereket fizetnek mint hazai cegek, szukseg van rajuk.

Az extra profitjukkal sincs semmi gond mert ahol nem termelnek profitot ott nyomor van.

Szlovakia megprobalta mar reg a szabadsagharcos , nem engedunk a tokes profittermelo multiknak es unortodox politikat = Meciar rendszer, de mikor lattak az egesz regio elhuz mellettuk mikozben Ok egyhelyben allnak akkor rajottek nem ez az ut. Mi jol kezdtunk es most megyunk a szabadsagharcos vonalra eluldozve a profitot termelo toket mert az gonosz es imperialista es az egesz regio elhuz mellettunk. Majd mikor romaniaban mar jobban elnek mint itt ( kb. 1-2 ev meg) akkor rajon majd a sok barom hogy nem a profitot termelo kulfoldi multival volt a baj hanem a sok dilettans pocs politikusunkkal. Csak addigra 10 evet elvesztegetunk majd es masik 10 kell mig utolerjuk megint (nem a nyugatot mert az sosem fogjuk) a visegradi orszagokat es romaniat.

Tiborc 2013.03.08. 07:23:27

Különös dolog a történelmet megélni. KE népei azt kapják amit megérdemelnek, ha már egyszer sikerült a történelem kerekét, hagymázas lázálmok mentén visszafelé forgatniuk, ahelyett, hogy a soha vissza nem térő '89-es lehetőség mentén újjászervezték volna a közösségi társadalmukat.
Igen, azóta már a német "proli" is rájött, hogy a "proletár rém" megszünésével 20 év alatt felére esett az életszinvonala és meredeken tart lefelé. Már nem fontos az egészsége a biztonsága, a családja stb. De lesz az sokkal lejjebb is!
Igen! Pl. működik az oszd meg..... Kinek hiányzik egy politikailag és gazdaságilag erős KE? Ha itt keleten egy falu független akar lenni, lebombázzuk, felszecskázzuk, daraboljuk (lásd Koszovó, Montenegró, stb.stb.), mert így könnyen egymás ellen fordíthatóak, kihasználhatók, irányíthatóak, kirabolhatók. Néhány magát politikusnak tartó orbánszerű barom, mindenütt akad aki müködteti az "áldemokráciákat", eladja a hazát, az aranytartalékot, felszámolja a hazai ipart, mezőgazdaságot akár egy oxfordi tanulmányútért. De mi van ugyanakkor az é. írekkel, baszkokkal, katalánokkal, bretonokkal, vallonokkal, flamandokkal, korzikával stb. Nem árulkodó jelek?
De itt mindenki egymás ellen, hazán belül és kívül, mint ahogy az itteni hozzászólások is jól mutatják.
Nincs más út, irány a mélyszegénység, nyomor, kilátástalanság. Amíg a társadalmi bomba újra fel nem robban. Dicsekszik a ME, hogy már megint több rendőr van!!! Hát igen, pont abból lehet megélni, abból nagyszerűen lehet az adósságot törleszteni.....! De egy reggel még a franciák sem tudták, hogy másnap nem lesz Bastille!
Hajrá!

veracity 2013.03.08. 08:28:08

Az egyetlen megoldás, ugye, Bajnai! Na ő aztán a szakember! Ha megválasztjátok, akkor mind úgy fogtok élni mint a németek vagy a belgák. Legalábbis ti, pár tucatnyian! :)

Nyomuljatok elvtársak!

gtri 2013.03.09. 00:45:13

@De hol van Columbo felesége?:
Valóban nem közgazdász vagyok. :) De elismerem a közgazdaságtant és tudom, hogy mennyire nehéz dolog olyan rendszert vizsgálni, amiben emberek a központi szereplők a maguk döntéseivel, vágyaival. Bár lehet irányítani a tömegeket (lásd a sok devizahiteles mind felvette a hitelt, mert olyan "eszközt" adtak a kezükbe, amivel elérhették az álmukat, az önálló lakást), de azért az irányítás messze nem tökéletes. :)

Ami a nyugdíjproblémát illeti. Biztosan eljön az az idő (kb. 15-20 év múlva szerintem) amikor ez a kérdés akuttá válik. Én a magam részéről készülök rá, mégpedig olyan megtakarítással, amire a magyar állam biztosan nem teheti rá a kezét és "nem védheti meg".

Ami pedig a természetünket illeti. Megfigyeltem magamon, hogy én sem vagyok "öszefogós" fajta. Egyszerűen így szocializálódtam. Nem számítani senkire és semmire, csak magamra. A nyagyapámat is kirabolták, a szüleimet is és most nekem is volt szerencsém megélni a "nyugdíjmentés örömét". Én is megtanultam a leckét. Túlélni és a magyar államot azon a szinten kezelni, amilyen szinten kezelni kell egy ilyen államot.

gtri 2013.03.09. 01:01:09

@orient:
Igen, a gondom nekem is ugyanaz, mint amit te kifejtettél. A tőlünk beszedett magasabb adó egyáltalán nem hasznosulna megfelelően. Én ezt a következőképpen szoktam szemléltetni. Most azt mondják, hogy a gazdagok nem szolidárisak a szegényekkel, akiktől elvettek 500 milliárdot és odaadták a gazdagoknak (egykulcsos adó, adójóváírás megszüntetése révén). Ezek szerint azonban 2011 előtt, a többkulcsos adórendszerben a "gazdagok" minden évben adtak 500 milliárdot a költségvetésnek (pluszban a mostani állapothoz képest). Ennek ellenére a magyar állam nem tudta megoldani pl. a hajléktalan kérdést sem. Pedig az akkori kormánypártok a szegények oldalán álltak és most is ezt hirdetik magukról. Abból a tengernyi pénzből ezt a kérdést SEM tudták megoldani.
Magyarán az a érzés erősödött meg bennem, hogy teljesen felesleges a magyar államnak adóznom, csak elcseszik a pénzt (hogy a haveroknak juttatják vagy valami más furmányos módon, de mindenképpen elcseszik).

Amit a multicégekkel kapcsolatban írsz, az helytálló. Tudás, tőke és magasabb fizetések. Ezt jelentik a multik. De valamiért mégsem sikerült jól integrálódnia Magyarországnak a világba, nem sikerült jól kapcsolódnia a multikhoz. Ennek okait nem tudom, nincsenek a kezemben statisztikák, részletes felmérések. Ez a gazdasággal foglalkozó szakemberek kompetenciája. Csak annyit tudok, hogy valami nincs rendben. Sokkal jobban is lehetett volna csinálni és sajnos nincs még egy életem, hogy kivárjam a sok szakember ötletelésének eredményét. A pénzemet meg akarom tartani és magamat és a családomat akarom boldogítani vele.

orient 2013.03.09. 01:34:46

@gtri: Teljesen egyetertek. Hasonloan gondolkodom szinte mondenben.
A multiknal amit elszurunk az az hogy nem az ehberes futoszallagos termelest kellene eroltetni (azt is valamennyire foleg ,ha fejlesztest is hoz ide mint Audi) hanem sokkal inkabb a tudasalapu multikat ( pl.Singapore fele szolgaltatas es fejlesztest es nem a kina fajta ehberes rabszolgamunkat) a jelenlegi kormanyunk ebben is mellefog es a robotmunkas ehberes multikat erolteti a tudasalapuakkal szemben. Ebbol is latszik hogy Viktor aki a szocializmusban nevelkedett es meg is ragadt ott, azt gondolja a termelesben van a feliveles, mikozben Kina sem ebbol epult fel az csak a kezdet volt, hanem azota ott is a sajat magasabb hozzaadott erteket kepviselo cegek es kiepulo kozeposztaly huzza a gazdasagot hosszutavon, nem az 50 dollarert dolgozo gyerekek a gyarban. Singapore fele szolgaltato multik repithetnek a gazdasagot. A magyar GDP 60% t jelenleg is a szolgaltatoipar adja es tudjuk kommunista vezetonknek Viktornak az loszar mert a kezzelfoghato termekekben hisz csak, de eltelt par evtized es az elet mast mutat. Pl. ha az embereknel nincs penzuk akkor nem cserelik le a kocsijukat, telefonjukat, mosogepet , TV t nagyobbra. Szolgaltatasokat akkor is igenybe veszik. Fejleszto es szolgaltatast nyujto regionalis multikat kell idehozni ahol diplomasok dolgozhatnak jo penzert de ehhez jo es olcso oktatas kell es pont megint nem erre fele halad a rendszer sajnos. Tobbszoros ongolt rug a kormany nagyon sok teruleten.
süti beállítások módosítása