2013.05.04.
11:54

Írta: Kis Miklós

Soha nem érjük el tartósan a hiánycélt

A tartósan 3 százalék alatti magyar államháztartási hiány mára vágyott, de elérhetetlen és romantikus céllá változott. Sziszüphosz, Don Quijote és Lorca lovasembere elbújhatnak a magyar gazdaságpolitika irányítói mellett.

Córdoba.
Álmom távola. 

Telehold, fekete kanca,
ismerős az út oda,
van olíva tarisznyámban,
s nem érlek el, Córdoba”

A tartósan 3 százalék alatti hiánycél a magyar gazdaságpolitika fő céljává lett az utóbbi időben. Egy vágyott célt az elérhetetlensége csak még vonzóbbá tesz, így válhatott a hiánycél egyre forróbban óhajtottabbá, egyre szexibbé. S a vágynak e titokzatos tárgya kacérkodik, már-már mintha meglenne (tavaly 1,9 százalék!), azután mégis elszalad, vidáman, megtört szíveket hagyva.

2010 májusban még az Orbán-kormány sem vágyott erre a tüneményre, Matolcsy 5-6 százalékos hiánycélról beszélt, majd jött az ősz, az Ecofin-ülés, és lett 3 százalék. „(…)a 3 százalék alatti 2011-es költségvetési hiányhoz az Európai Unió minden támogatást megad, minden segítséget megad, az ennél magasabb hiányhoz nem. Ez egészen egyértelművé vált a Task Force ülésén, a tegnapi néppárti pénzügyminiszterek reggelijén – amely sokkal szűkebb és elég befolyásos társaság – és az Ecofin ülésén”- mondta erről Matolcsy.

Így jutottunk el oda, hogy a hiánycél elérése rendkívüli módon fölértékelődött a gazdaságpolitika célrendszerében. Egyik megszorító csomag követte a másikat, jöhetett recesszió, reálbércsökkenés, bármi más, a hiánycél mindig ott lebegett a döntéshozók szemei előtt.

„Síkon szél, fekete kanca.
Látom, hogy a halál bámul
tornyaidról, Córdoba.” 

Hazai kereslet szinte már nincs is, a kiskereskedelem romokban, a vendéglátóipar döglődik. A költségvetési hiány csökkentése politikájának iszonyatosan nagy ára volt.

Ha másban nem is, de Varga Mihálynak abban igaza van, hogy "más kontinensek sokkal könnyebben lépnek túl a válságon, mint Európa, mert az EU olyan receptet választott a válságkezelésre, ami nem kezelte, hanem mélyítette azt".

S az európai  válságkezelés –  mint utóbb kiderült – hibás számításokon is alapult, így például  1 százaléknyi adóemelés vagy kiadáscsökkentés nem 0,5,  hanem 1,3 százalékkal csökkenti a GDP-t. 

Ez az összefüggés működteti a megszorítások ördögi spirálját: a megszorítások miatt zsugorodik a gazdaság, csökkennek az adóbevételek, s ezért újabb megszorítások válnak szükségessé – és így tovább.

„Jaj, lovam, te kedves kanca,
Jaj, te út pora!
Jaj, a halált, azt elérem,
téged soha, Córdoba!

Córdoba.
Álmom távola.”

Most a kormány megszorító politikájának uniós jutalma, a deficiteljárásból való kikerülés is elmaradni látszik, vagy legalábbis kérdéses.

Talán emlékszünk rá, hogy amikor a „kell-e az IMF” kérdés volt napirenden, akkor sokszor elhangzott, hogy az IMF nem ragaszkodna mereven a 3 százalékos hiánycélhoz, mint az EU, a növekedés a fontosabb a számukra (ld. pl. itt)

Az Orbán-kormány azért kerülte el az IMF-megállapodást, hogy önállóan alakíthassa a gazdaságpolitikáját. Ez praktikusan annak a szabadságát is jelentette, hogy még annál is keményebben bánhasson el a kormány a leszakadókkal, mint azt az IMF közgazdászai még ésszerűnek tartották volna.

Most azt láthatjuk, az uniónak az IMF-hez hasonlóan sem pusztán csak mennyiségi elvárásai vannak a magyar gazdaságpolitikával szemben, viszont merevebben ragaszkodnak az alacsony hiányhoz.

Orbán Viktor joggal beszélhetne kettős mércéről, meg nagyvállalati lobbiról az üggyel kapcsolatban, ha a kormány nem váltana ki azzal is nemzetközi bírálatokat, hogy leépíti, kiüresíti a modern demokrácia – egyébként amúgy sem túl tartalmas - intézményeit. Ha például nem nevettetné ki magát azzal, hogy diplomáciai szinten tiltakozik a magyar kormány egy Orbán Viktort kifigurázó rajzfilm miatt. Önleleplező gesztus.

Egy tekintélyelvű tendenciák nélküli Magyarország kormánya hitelesen hivatkozhatna arra, hogy pusztán a magas bankadó, illetve ágazati adók miatt „pikkel” rá az unió néhány nagyhatalmú szervezete. Egy ilyen Magyarország tekintélye, hírneve, nemzetközi érdekérvényesítő képessége ha nyilván nem is nagyhatalmi, de a jelenleginél azért jobb lenne.

(A közbeékelt vers Federico García Lorca Lovasember dala, Nagy László fordítása)

Érdekes volt a bejegyzés? Csatlakozz a Gazdpol blog és a Munka.org közös Facebook-oldalához

186 komment

Címkék: politika gazdaság gazdaságpolitika portfolioblogger hiánycél IMF EU Matolcsy Varga Lorca

A bejegyzés trackback címe:

https://gazdpol.blog.hu/api/trackback/id/tr635280685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nincs1itt 2013.05.05. 09:02:23

@hot-spot: Pedig, ez a lehetséges megoldás. Abból elegem volt, hogy "mit, hogyan NEM lehet megoldani", mert KIFOGÁS az van dögivel... Ezért is nincs_itt a nickem. Mert nem vagyok ott. Szerencsére! A németeknek nem konkurencia Kína?

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.05. 09:03:19

@Tamás Csacsicska: ezt a hüjeséget már 2002ben is nyomatták a komcsik, sőt az mdf kormány alatt is....mármint hogy nem lesz választás a gonosz orbán, vagy boross szükségállapotot fog kihirdetni.
nem szégyellitek magatokat????

Netuddki. 2013.05.05. 09:03:30

@hot-spot: A fideszeséknél divat mindent a külföldre fogni. Nem kell bedőlni nekik! Magyarország számára óriási lehetőségek lennének ha nem ilyen balfasz kormányok lennének "hatalmon". Szerintem óriási potenciálok vannak az eltitkolt jövedelmekben és az ellopott közpénzekben. Kezdetnek mindjárt le lehetne csökkenteni az adókat és mindenkitől beszedni. Aztán megszüntetni a közpénzek ellopását és újragondolni az állam szerepét. Teljesen felesleges ennyi állami intézményt és bürokratát eltartani. Ez kicsit durván hallatszik első hallásra, de sajnos ez a valóság...

Lencsés István 2013.05.05. 09:05:31

Az országot 2002 és 2010 között tették tönkre , most javul a helyzet . 2010 óta nem voltak megszorítások és nem is lesznek . A gazdaság áprilisi adata növekedést mutat .

Netuddki. 2013.05.05. 09:07:29

@Tamás Csacsicska: "Orbán – ilyen gazdasági-társadalmi viszonyok mellett – nem fog megkockáztatni egy választást. Viszont a hatalomról sem fog lemondani, mert fél a kötéltől. Jogosan."

Ez óriási butaság. Ha az orbán el akarja sunnyogni jövőre a választásokat akkor tuti lógni fog...

Netuddki. 2013.05.05. 09:08:38

@Lencsés István: Oszt hogyan javul a helyzet fideszbarma? Megmutyizzátok a "helyzetet" is?

Reszelő Aladár 2013.05.05. 09:15:10

Az a helyzet, hogy fel sem tudjuk fogni, hogy mit jelent egy 2,5% kamat. Nyugaton mindig ekörül volt..
A gond ott van, hogy a magyar reálgazdaság 80-90% külföldi tulajdonbsn van, akik az itt megtermeltek akár 90%- át utalják haza. Ez annyit jelent, hogy a fizetéseket fizetik meg a rezsit.
Egy komoly multicég nem fizet 30%-nál több adót, ezért tartják a tanácsadó cégeket...
A hivatalos magyar nettó átlagbér kevesebb mint 500€. Ennek a duplája a minimálbér nyugatabbra. Ebből nem lesz belső piac egyhamar.
Amúgy a foglalkoztatás már nem drága nálunk 16% SZJA, 24% járulék. Nyugatabbra ez több. 10% társasági adó? Ez is sok?

Lassan elhisszük, hogy a multik CSAK munkahelyet teremtenek, a kivitt pénzek miatt szinte ez a helyzet. Pedig sokkal több hasznuk is lehetne...
A multi struktura sajnos egy léket kapott hajóra hasonlít: a mostani kormány a léket szüntetné meg, Bajnaiék inkáb nagyobb vödröket szereznének...

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:16:38

@nincs_itt: A németeknek azért nem mutatkozott a statisztikában a kínai árudömping és az ebből eredő dolgok negatív formában,mert kompenzálta az óriási bevándorlási hullám ami erős gazdaságélénkítő hatással bírt és bír a mai napig is.

Nzoltan 2013.05.05. 09:17:05

@kovi1970: ....."csökkenteni az adókat és mindenkitől beszedni. "....

Az egykulcsos egy fontos lépés ebbe az irányba. Bár sokaknak bassza a csőrét, hogy nekik is kell szja-t fizetni, ami eddig még nem fordult elő az életükbe. Most a többi hülye adóról inkább nem folytatnék vitát. Az más téma.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.05. 09:18:32

@hot-spot: Nem mutyizni? Állami cégeket értelmesen működtetni? Nem a haverokat juttatni gazdasági előnyökhoz? Értelmes törvényeket hozni, és azokat betartatni? Olyan pénzeket kiosztani, amik valóban befektetésekre mennek? Már jobb lenne.

Netuddki. 2013.05.05. 09:19:18

@Reszelő Aladár: "Amúgy a foglalkoztatás már nem drága nálunk 16% SZJA, 24% járulék."

Lófaszt! Nézd meg a bérpapírodat B+! Már persze ha bérből és fizetésből élsz a versenyszférában.
A büdös helyzet, hogy 50% fölött van a munkával kapcsolatos elvonás még most is. Ez qrva nagy előrelépés a 60%-hoz képest. Még a járulékot is átnevezte az orbán, hogy szabadon, bármire elkölthesse...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.05.05. 09:19:45

jó reggelt kívánok

a kitalált pénz alapú, rabszolgatartó társadalom összeomlása szükségszerű, hiszen a kizsákmányolás nem tartható fent a végtelenségig

az a meglepő, hogy ez mennyi embernek újdonság

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:20:28

@kovi1970: Ki az a mindenki,akitől be akarnál szedni nem létező adókat?
Az elvándoroltakra gondolsz,vagy az itthon maradt nyugdíjasokra és földönfutókra?
Vagy kire gondolsz?
Nincs már vagy alig élő kis és középvállalkozás,ami még most jelenleg meg van,annak napjai is meg vannak számlálva mind a trafikos baromság miatt mind a 2014-ben esedékes törzstőke emelés miatt,mind a folyamatosan zuhanó belső kereslet miatt.Majd marad a végén egy tucat cég (lehet ez is a cél) mint lézerjani cba meg a folytonpályázatnyerő mutyi és egy két bennfentes.

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:21:44

@ColT: De ilyen sosem lesz sajnos.A pénzekből kizárólag a holdudvar és a holdudvar holdudvara meg annak a holdudvara kaphat és kap is,egészen a portásig bezárólag.
Ez is egy piramis.

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:25:34

@wmiki: Valóban igaz,véleményem szerint is elkerülhetetlen az összeomlás.A dolog pikantériája,hogy a pórnép már gyakorolja is a pénz nélküli létet bőszen.Barter és öngondoskodás, a közműszolgáltatókról való leszakadás a természethez való visszatérés formájában és bárkit megkérdezel az utcán hogy szerinte lesz e összeomlás,azt fogja mondani hogy igen.Az csórók közül legalább is.

OrangeOrder · http://orangeorder.blog.hu 2013.05.05. 09:28:14

@Tamás Csacsicska: "Igazad van, de 2014-ben nem fogtok győzni. Orbán – ilyen gazdasági-társadalmi viszonyok mellett – nem fog megkockáztatni egy választást. Viszont a hatalomról sem fog lemondani, mert fél a kötéltől. Jogosan."

Azt elhiszem, hogy egy nagyon hangos és aktív kisebbség fel szeretné akasztani.

Választások pedig lesznek. Miért is ne lennének, amikor azt a soproni meg akármilyen körzetet leszámítva mindenhol toronymagasan nyert a Fidesz az időközin?

Én fideszesként ennek örülök, de az ellenzék tehetetlen dühe egyelőre csak rombolásra és uszításra volt elég, győzelemre nem.

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:32:04

@OrangeOrder: Még ha így is lesz, a saját szarukba fognak belefulladni utána rövid idővel.

OrangeOrder · http://orangeorder.blog.hu 2013.05.05. 09:34:28

@hot-spot: Így igazságos, az MSZP-vel is pontosan ez történt.

Kire kéne szerinted szavazni, hogy minden jóra forduljon? Bajnaira vagy Vonára?

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:34:40

Főleg ha elzáródnak a pénzcsapok,tartós bevételi forrásról meg szartak gondoskodni.
Először majd a nyugdíjak szűnnek meg aztán a dolgozók bérei majd a holdudvaré ésígytovább.
Majd mindezt követi egy újraelosztás.
Oszt csá.

Netuddki. 2013.05.05. 09:34:41

@hot-spot: "Ki az a mindenki,akitől be akarnál szedni nem létező adókat?"

Cica! Te itt élsz Magyarországon? Mert ha igen, akkor tisztában kéne lenned az adófizetési morállal. Ami fordított arányban van az adók mértékével.
Normális szintű adók kellenek, amit MINDENKITŐL, kivétel nélkül be is kell szedni. Akinek adófizetési kötelezettsége van persze. Adót meg mindenkinek fizetni kell. Ennyi...

Pepibubó 2013.05.05. 09:34:43

"Imádni" való, ahogyan az indexes szerkesztők egyre "kreatívabban" nyúlnak a blogok tartalmához azzal, hogy mit raknak ki "belőlük" a címlapi "blogroll"-ba, azaz blogajánlóba.

"Tönkretette az országot
a hiánycél kergetése"

Sehol sincs ilyen mondat a blogban, de a címlapra ez került.
Mert persze "nem ám" a 40 évnyi kommunista diktatúra tette tönkre az országot - máig és ki tudja meddig hatóan!

"Á, dehogy!"

Íme, így dübörög a bolsevik propaganda 2013-ban, a magyar médiában!

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:35:59

@kovi1970: Ott a pont a mondatodban.
Vagy annak is adót kéne fizetni aki földönfutó hajléktalan és munkanélküli netán már nem is ebben az országban él?
Marha e vagy e?

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:37:15

@OrangeOrder: Teljesen mindegy.Egyik sem szakítana a jelenlegi mutyizós politikával és hazudozással.
Nincs új arc a színpadon.

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:39:19

@Pepibubó: Hát de mit kéne írnia ha nincs semmi pozitívum?
Írja tán azt,hogy dübörög a gazdaság és annyi ember akar ebben az országban letelepedni hogy nem győzik gyártani az engedélyeket?Hogy az elégedettségi index az 99%-os?Ezt kéne írnia?Az tetszene neked?

Lencsés István 2013.05.05. 09:40:34

@kovi1970: 1 . A rólam kialakult véleményed nem érdekel ( Pláne hogy hazugság . ) . 2 . Ha idézel , pontosan tedd , köszönöm szépen . :) 3 . Mutyi nem történt 2010 óta . 4 . Hogyan javul a helyzet ? :) Nézz , ne csak láss . :) ;) 5 . Segítek ( nem érdemled meg ) a , Minimálbér emelés , b , Államadósság csökkenés , c , Hiány csökkentése , d , Rezsicsökkentés , stb . Azért írtam csak négy példát mert három a MAGYAR IGAZSÁG és egy a ráadás . :) ;)

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:41:09

@OrangeOrder: Kire kéne szavazni?
Választhatsz a szar a szar és a szar között.
Tudsz választani?
Na ugye.

mendson 2013.05.05. 09:41:56

Én úgy látom , hogy a kormány -na és az épp ügyeletes közgazdász brancs- valamint az itt kommentelők egy része picinykét furán nézik a dolgot. Miről is van nagyba szó ? Az a fránya hiányszámról és persze az ettől nem független GDP arányos államadósságról. Mindenki (aki nem úgy gondolkodik mint én) egy statikus állapotként nézi a mérleg két oldalát. Peig egyszerü az egész , a két emlitett mutatószám viszonyszám vagyis a nevező értékének emelésével "magától" csökken az értékük. Teendő egyszerü , a gazdaság felpörgetése magas hozzáadott értékű termelés ösztönzésével ami nem donorországok itteni beruházása.

Fejesrob 2013.05.05. 09:43:48

Szerintem is így lehet, de én adtam egy esélyt a fidesznek. A Fidesz abból a szarból próbálja kirángatni az országot, amibe már Kádárék belevitték és legfőképpen a szocialista-liberális kormányok folyamatosan szaporítottak.

Amúgy valójában pontosan azt kellene csinálni amit az izlandiak.

Ez a blog pedig nevetséges, az a gond, hogy ilyesmi közgazdasági érvelések teljesen szalonképesek lehetnek, ahogy pld. Bajnai vagy Gyurcsány is.

mendson 2013.05.05. 09:46:29

@mendson: Persze ennek van egy rendkivül szükséges elöfeltétele.A politikai és gazdasasági irányításból ki kell söpörni a "pályakezdőket" és tapasztalt , a versenyszférában már egszisztenciát teremtő embereket kell ültetni a helyükbe. Olyan , hogy tegnap az xy egyetem padját koptatta és most meg államtitkárként okoskodik na olyan nincs

nemecsek ernő áruló 2013.05.05. 09:47:58

Érdekes, hogy a kormánypárt támogatói sírnak, hogy jajj ez a szemét Brüsszel nem hagyja, hogy a magyar állam jelentősen többet költsön, mint ami adóbevétele van... De ugyanezek az emberek teljesen természetesnek veszik, hogy a Simicska által letartolt piacokon verseny-kiírás nélkül háromszoros-négyszeres áron csinálják meg a beruházásokat. Már ha megcsinálnak valamit (ugye mint a viccben a párttitkár elvtárs: látod azt a hidat? milyen hidat? 100%! :D) De nyilván ezért is Brüsszel a felelős.

Netuddki. 2013.05.05. 09:48:44

@hot-spot: "Vagy annak is adót kéne fizetni aki földönfutó hajléktalan és munkanélküli"

A földönfutó hajléktalan és munkanélküli is fizeti a világbajnok 27%-os ÁFA-t. E mellett kb. 5000Ft/hó társadalombiztosítási járulékot is fizetnie kellene. Akkor is ha nem dolgozik sehol. Ez a mostani helyzetre vonatkozik. Remélem nem mondtam semmi újat.
E mellett akinek nincs rendszeres jövedelme az rövid úton éhen halna.

"netán már nem is ebben az országban él?"
Semmi ilyet nem írtam! Aki már nem itt él az elveszett az ország szempontjából mint adófizető. Marha-e vagy-e?

Mellesleg ha az adófizetéssel van bajod kscsillag, elmondanám, hogy a rendet fenn kell tartani, a gyerekeket tanítani kell, az embereket gyógyítani, az infrastruktúrát építani és fenntartani, ésatöbbi. Mindez pedig pénzbe kerül, amit a beszedett adókból finanszíroz az állam. Csak mindezt nem ilyen pazarló módon kellene tenni mint ahogy az elmúlt23évben tették...

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 09:53:13

@kovi1970: Akkor most maradjunk annál az egyszerű ténynél,hogy hol vannak az emberek?
Csak mert csak valahogy felszívódtak.
A jelenlegi állampolgár összetétel pedig a következő;
nyugdíjasok
romák
tartós munkanélküliek
holdudvar és holdudvara
maréknyi halálraítélt vállalkozó

Ezek közül szerinted melyik réteg az,akik fogyasztanak bőszen vagy bért kapnak?

mojszipupi 2013.05.05. 09:54:13

@Lencsés István: Az országot a hozzád hasonló magyarságukra roppant büszke, ám kézzel fogható eredményben nullát mutató emberek teszik tönkre jelenleg is. Mások nem attól érzik magukat magyarnak ha léhűtőként motorozgatnak magyarságunk és mások elleni gyűlöletünket bizonyítva. Mások munkában, művészetben, kutatásokban érnek el sikereket és úgy emelik országunk fényét.

Netuddki. 2013.05.05. 09:56:46

@Fejesrob: "A Fidesz abból a szarból próbálja kirángatni az országot, amibe már Kádárék belevitték és legfőképpen a szocialista-liberális kormányok folyamatosan szaporítottak."

Ócska fideszes propaganda, hazugság!
Ez alatt a 24 év alatt volt 6 kormányciklus. Ebből 12 év maszop/szdsz és 12 év mdf/fidesz. Tehát elmondhatjuk, hogy kb. 50%-50% arányban tették tönkre a baloldalinak, ill. a jobboldalinak MONDOTT kormányok Magyarországot.

Magyarország szempontjából az lenne a legjobb, ha 2014-ben végleg takarodnának a politikából az ország tönkretevői, elnyernék megérdemelt büntetésüket és megkezdődhetne az ország újjáépítése. Aminek már 1990-ben meg kellett volna kezdődnie. Elloptak 24 évet az életünkből ezek a tetvek...

mahet 2013.05.05. 10:00:28

@hot-spot: még vagyunk mi is. Multi alkalmazottak jó fizetéssel, 77%-os adóteher mellett, akik fizetjük az SZJA 80%-át.

Páran még - beteges optimizmusunkban - megvárjuk a 2014-es választásokat a külföldre költözéssel. De ha Magyarország továbbra is a kommunizmust választja és távolodik Európától akkor sajnos nekünk is mennünk kell.

Mondjuk már így is átlagosan havonta 1 fő költözik Németországba tőlünk.

Lakás már eladva, bármikor tudunk indulni.

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 10:01:05

Összefoglalom akkor a tényállást,aztán leszarom a továbbiakat;

Jelenleg az ország egy lélegeztető gépen csüng,aminek a másik vége az EU kezében van.Az eddigi kormányok ahelyett hogy munkahelyeket teremtettek volna és ezáltal adóbevételt az országnak,a saját zsebük tömögetésével foglalkoztak.Ennek következményeként,ha az EU elzárja a maradék levegőt,az országnak annyi lesz és teljesen mindegy melyik párt lesz éppen hatalmon,bele fog fulladni a saját szarába.
Az elvándorlás pedig felgyorsul még jobban.
A krónikus emberhiány miatt később már hiába kapkodnak fűhöz fához és teremtenek munkahelyeket netán,nem lesz ember,nem lesz aki felvegye a munkát és adót fizessen,termeljen stb.
A kör bezárul.

Lencsés István 2013.05.05. 10:02:43

@mojszipupi: 1 . Az országot jelenleg nem teszi tönkre senki , látszik nem megy az értő olvasás .... A MAGYAROK soha nem gyűlölnek senkit .... Az ország fénye most is emelekedik , mondom értő olvasás ....

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 10:03:29

@mahet: Jelenleg én is ezen vagyok.Nyáron ha szerencsém lesz akkor 2 hónapra kijutok a németekhez közbeszimatolni.
Elegem van a mutyigyárból és a kurva anyjuk dolgozzon 60 meg 70 ezer nettókért tovább.
Továbbá van egy gyerekem is,akinek ennél jobb létet szeretnék,magamnak pedig nyugalmat végre!

mojszipupi 2013.05.05. 10:08:53

@Lencsés István: Sztem az ország másik fele meg lesajnálja a hozzád hasonló seggnyaló pártkatonákat, akik másra nem tudnak büszkék lenni az életben csak a magyarságukra. Attól még mert neked ennyi jutott az életben még engedtessék meg h más európai, netán világ polgárnak érezze magát, ennek megfelelő kapcsolatokkal

mahet 2013.05.05. 10:12:14

@Lencsés István: Éljen Viktor! Éljen a párt!

Fényes jövőnk záloga a FIatal Kommunisták Szövetsége. Erős népünk akarata legyőzi a nyugati ármányt!

Miközben e sorokat írom nyugati liberális baloldali zsidó meleg kapitalista finn spekulánsok népünk vérét szívják! Nem hagyjuk tovább! Közös erővel és 60-as IQ-val építjük fel a MAGYAR NÉJP gránitszilárdságú alapkövét: a Nemzeti Együttműködés Rendszerét!

Éljen a párt!

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 10:16:21

@mojszipupi: Szerintem 3 esetben érezheted magad valakinek;
1-ha képes vagy saját magad eltartani egy saját vállalkozásból mert ügyes vagy és okos meg kreatív
2-ha legalább 1 embernek adsz munkát és ezzel kenyeret az asztalára
3-ha valami olyat tettél vagy találtál fel/ki ami sok ember életét teszi szebbé,jobbá vagy könnyebbé

Netuddki. 2013.05.05. 10:16:38

@mahet: "De ha Magyarország továbbra is a kommunizmust választja és távolodik Európától akkor sajnos nekünk is mennünk kell."

Miért is MI menjünk? Menjenek a megélhetésiek. Össze kell fogni a bérből és fizetésből élőknek aztán elzárni a pénzcsapot. Pénz nélkül bármelyik kormány simán megbukik. Tök mindegy, hogy jövőre melyik megélhetési párt nyer (ha nem lenne egy 3. erő).
gyakorlatilag ez a pénzcsap elzárás már folyamatban van az adók megkerülésével. E miatt kénytelenek a kormányom egyre több adót kivetni. A fidesz kormány se kivétel...

Mr. Waszabi 2013.05.05. 10:20:27

Jó húrokat pengettél meg, korrekt, gratulálok.
Talán az EU-t nem keverném bele, mert Magyarország problémáját nem az EU okozza, az előtt is ugyanazokkal a problémákkal küzdött ez az ország.
A magyar állam túlzottan tekintélyelvű, fogyasztása nem arányos a hatékonyságával, teljesítményével, ez itt a bajok forrása régóta. Akárcsak egy rendes oláh-cigány család, ahol apa mindig makulátlan öltönyben, friss fehér ingben, fényes cipőben, fuksszal, mindenkor szórja a pénzt dajdajra, a külsőségekre, miközben a család meg mezítláb és éhesen kukázik, seftel, lop, hogy apának meglegyen a szint. Mivel apa elmulatja a pénzt, a családnak nem marad, ezért nem jutnak ötről a hatra.
Normális családban viszont az arányok is normálisabbak, ahol apa nem magára költi a család összes jövedelmét, így mindenkinek jut enni,ruhára,cipőre meg még más dolgokra is, és a szórakozás csak azután jön, ha marad rá.
Hát, lehet azt hazudni, hogy az állam másképp működik, de mint láthatjuk, ennek semmi alapja nincsen.
Hiába modernizálódik a gazdaság, lesz hatékonyabbá, ha az állam szemlélete 200 évvel le van maradva saját szerepét és teljesítményét illetőleg.

vakapad 2013.05.05. 10:26:09

Néhány megjegyzés:

1./ Magyarországnak saját, a világpiacon eladható terméke nincs. Ezért a magyar vállalkozások abszolút döntő része a belső kereslet kielégítéséből él. Egyrészt a lakossági fogyasztáshoz (a felső 15 – 20 %-ot kivéve, az nem magyar terméket fogyaszt) biztosítja a termékeket/szolgáltatásokat, másrészt az idetelepült külföldi vállalatoknak termel és szolgáltat. Fenti okból, ha a lakosság alsó 80 – 85 %-ától pénzt veszünk el, vagy a külföldi vállalatokat sarcoljuk, az az erre szakosodott magyar kkv-k bevételcsökkenéséhez vezet. További következmény az elbocsátás, a fejlesztések elmaradása (nincs az az olcsó hitel, amely a kereslethiányt kompenzálná), cégbezárás. Ez főleg a kereskedelemben látványos folyamat, ahogy a mellékelt ábra mutatja. Természetesen van más megoldás is, adócsalással/feketefoglalkoztatással előnyszerzés a konkurenciával szemben, mert ilyen helyzetben csak kevés maradhat életben. Mondható tehát, hogy a közvélekedéssel szemben a feketegazdaság aránya messze a kkv-k esetében a legnagyobb (a „közvélekedést” persze szubjektív érzések is erősítik, hogyaszongya „mérpont engem a kicsit, mikor a nagyok mindig megússzák!” – objektíven ez nem így van, a nagyoknak sokkal nehezebb és nem is éri meg csalni).

2./ Magyarországon nagyon kevés ember dolgozik (ma már hozzá kell tenni, hogy a piacgazdaságban, mert a közmunka ebbe nem számít bele). A képzett rétegre ez nem érvényes, viszont a rengeteg (főként vidéken élő) képzetlen munkaerőt, amelyet a mezőgazdaság képtelen felszívni (30 % van, 5 % kell) valahogy el kell tartani (olcsó, képzetlen munkaerőt foglalkoztató, azaz könnyűipari termelő cég ma már nincs Magyarországon – hogy miért így van, arról már sokszor írtam, a fő ok, hogy nem olcsó). Namostan, vagy otthagyjuk őket az árokparton családostul, vagy segélyezzük (vigyázat: a közmunka is segélyezés). Jelenleg a segélyek megnyirbálásával az előbbi tendencia erősödik, de ezt az éhenhalásig elvinni – Európában – ugyebár nem lehet. Emiatt az újraelosztás csökkenő, de még mindig nagyon magas, és az éhenhalásuk elkerülése érdekében tovább már nemigen csökkenthető. Az otthagyás fokozódása egyrészt azt a keresletet viszi még lejjebb, amelyikből a kis magyar cégek élnek, illetve élnének, másrészt a szegénység növekedése sokukat a bűnözés irányába lök, amelyből aztán már nincs kiút.

3./ Mondható tehát, hogy jelen helyzetünkben két dolgot nem szabad csinálni: az alsó 80 – 85 %-tól pénzt elvenni, vagy a vállalatok bevételeit csökkenteni. Jelenleg mindkettőnek pont az ellenkezője történik. Amely réteg megsarcolható lenne, az a felső 15 – 20 %, mert egyrészt nem magyar termékeket/szolgáltatásokat vesz igénybe, másrészt meg se érezné. És mégis, meglepő módon (illetve hát dehogy meglepő módon) jelenleg ők kapják a legtöbb könnyítést, adócsökkentést, stb., amely nem eredményez se belső keresletnövekedést, se üzletfejlesztést (nekik ugyanis már van, és fejlesztik is, ahogy fejlesztenék bármifajta, az alsóbb szintekről elvett és nekik adott pénz nélkül is). A tőlük való bevételek növelése az SZJA visszaalakítása, ingatlanadó, stb. lehetne, de erre semmi jel nem mutat, inkább a „milyen ötlettel lehetne bárhonnan (!!!) pénzt elvenni még” játék folyik. Csakhogy egyre kevesebb a pénz.

4./ Az egyéb ötletekről. Kiadáscsökkentés: az oktatásból és az egészségügyből még több pénzt kivonni már nem nagyon lehet (amennyit lehetett, már kivonták), a nyugdíjasoktól elvehető pénz a magyar termékekre való keresletet tovább csökkentené, ha kirúgnak egy csomó bürokratát, akkor még több eltartandó lenne, és a kereslet megint csak tovább csökkenne, a tömegközlekedés támogatásának csökkentése az eddig is lerohadt rendszerek ellehetetlenüléséhez vezetne, az infrastruktúra fejlesztését abbahagyni meg hülyeség, ugyanis főleg EU-s pénzből megy, itthon keresletet támaszt az építőiparban, és ha valamely külhoni cég mégis az idejövést fontolgatná (bár az állam viselkedésének kiszámíthatatlansága miatt már nem nagyon akaródzik), akkor jó infrastruktúra esetén talán mégis. Ami nagy szerencse lenne, ha az államilag vezényelt elriasztási taktikát végre be tetszenének fejezni.

A történteket látva kevés a remény.

Lencsés István 2013.05.05. 10:26:13

@mojszipupi: 1 . A rövidítés szint alatti . 2 . Én nem nyalok segget , meg nem vagyok pártkatona . 3 . Az ország több mint fele FIDESZES tehát hazudni nem kell . 4 . Én másra is büszke vagyok , de az nem tartozik rád , bár az tény a MAGYARSÁG a legfontosabb dolog egy IGAZ MAGYARnak , de te nem vagy az hisz a neved sem vállalod .... Nekem is sok jutott . Aki elsősorban európai az nem MAGYAR , ennyi ....

@mahet: Ilyen nincs . : " .... FIatal Kommunisták Szövetsége .... " . Kommunisták meg már nincsenek .... El vagy tájolva jó pár évvel .... Az iwról a helyedben nem beszélnék aki ennyire el van tájolva . :D

Netuddki. 2013.05.05. 10:26:59

@Mr. Waszabi: OK. Maradjuk a hasonlatodnál. De ki dajdajozza el az "ország pénzét"? Sajnos én nettó befizető vagyok.

Netuddki. 2013.05.05. 10:27:57

@Lencsés István: "2 . Én nem nyalok segget , meg nem vagyok pártkatona . 3 . Az ország több mint fele FIDESZES tehát hazudni nem kell"

Muhaha!

Lencsés István 2013.05.05. 10:30:37

@kovi1970: 1 . Ha idézel , pontosan tedd , köszönöm szépen . :) 2 . Ha ezt nem tanulod meg ma akkor utoljára reagáltam rád , ezen a blogon. :) 3 . Nevess csak , attól a tény nem változik . :) ;) :D

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 10:41:18

Ahogy a Trónok harcában is mondják mindig;
Jön a éj és tele iszonyattal.
Valami ilyesmi közelít.

kvadrillio 2013.05.05. 10:51:10

"
VÁLLALATOK / MEZŐGAZDASÁG
Kétségbeejtő sertéshelyzet Tolnában
2013. 5. 4. 18:53|Utolsó módosítás: 2013. 5. 4. 19:00|Vállalatok » Mezőgazdaság
Az élősertés szabadpiaci ára alacsonyabb az önköltségnél, az állomány csökken, a létesítmények kihasználatlanok.
Mik ezek?

A Tolna megyei tenyésztőknek kilogrammonként 10-12 forint veszteségük keletkezik az élősertés értékesítésén, az állománycsökkenés miatt pedig európai uniós támogatással készült létesítmények maradnak kihasználatlanul - mondta a Tolna megyei sertéstenyésztők választmányának elnöke az MTI-nek.

Lengyel Lóránt kifejtette: az élősertés önköltségi ára Tolnában 410 forint, a szabadpiaci ár 360 forint körül alakul, felvásárlási szerződés esetén eléri a 400 forintot.

A veszteségeket részben ellensúlyozza az állatonként 1500-2000 forint állatjóléti támogatás, ezt azonban nem minden termelő tudja igénybe venni; azok a telepek például elesnek attól, ahol nem biztosított az almos tartási technológia - tette hozzá. Megjegyezte azt is: a Kapuvári Hús ZRt. több százmillió forinttal tartozik Tolna megyei termelőknek.

A választmány elnöke beszámolt arról, hogy egyre több cég hagy fel a tenyésztéssel, vagy szünetelteti a tevékenységet, sokan német, dán, holland malacot vásárolnak hízlalásra. A felszámolt állományok miatt európai uniós támogatással elkészült létesítmények, köztük trágyatárolók maradnak kihasználatlanul - jegyezte meg. Közlése szerint a mintegy 200 ezres hazai kocaállomány mintegy öt százalékát tartják Tolna megyében, számuk tíz év alatt megfeleződött.

Papp Nándor, az évi 6000-7000 sertést kibocsátó Kaposszekcsői Mezőgazdasági Zrt. elnöke arról számolt be, hogy a társaságnak mintegy 30 millió forint követelése van a feldolgozókkal szemben, jelenlegi ismeretei szerint ennek az összegnek a fele térülhet meg. A 2012-ben egymilliárd forint árbevételt elérő zrt. gazdálkodásában a 2150 hektárnyi bérelt szántóföldön folytatott növénytermesztés ellensúlyozta az állattenyésztés veszteségeit - tette hozzá. A társaság a veszteségek ellenére sem számolhatja fel a sertésállományt, miután 2010-ben európai uniós támogatással biogázüzemet épített, és ezzel ötéves tartási kötelezettséget vállalt - mondta az igazgatósági elnök.

Hirdetés
Monitor jó áron?
HP 2311x monitor már 63000 Ft- tól! Ne habozz,
vedd meg olcsón!

Szeretnél leadni 10 kg?
Tartsd be a a bostoni kutatók által felfedezett megdöbbentő fogyókúrat!
Nézd meg most!
A Naki Mezőgazdasági Zrt. 2010-ben egymilliárd forintos európai uniós projekt keretében korszerűsítette hízótelepét, amely évi 22-23 ezer hízósertés kibocsátására képes - mondta Soltész Gyula, a zrt. elnöke.

A 750 kocás tenyésztelep korszerűsítésére ugyanakkor nem nyertek támogatást az állattartó telepek korszerűsítési programjában, így a hízótelepet nem tudják saját alapanyaggal ellátni. A 60 főt foglalkoztató, tavaly 1,6 milliárd forint árbevételt elérő cégnek 70 millió forintos követelése maradt a kapuvári húsüzemmel szemben, a zrt.-nek likviditási gondjai alakultak ki. Jelezte, hogy a társaság 2015-ig vállalt tartási kötelezettséget, azután nem biztos, hogy fenn tudják tartani a sertésállományt.

Szerző: MTI
"....

.....MIJA FASZ VAN ITT KÉREM ???!

...KÉRDEM ÉN SZEMÉRMESEN.........

mahet 2013.05.05. 10:51:13

@Lencsés István: Igazad van, sajnálom. Ha én is olyan okos lehetnék mint te biztos, hogy én is a Fideszre szavaztam volna.

kvadrillio 2013.05.05. 10:52:16

"Index - Gazdaság - A kapuvári húsüzem 2 milliárdért eladó
index.hu/gazdasag/2013/.../a_kaposvari_hustuzem_2_milliardert_elado/‎
2013.04.11. – A kapuvári húsüzem 2 milliárdért eladó - A hitelező tartozások 8 milliárd fölött vannak.
2 milliárdért árulják a kapuvári húsüzemet | PORTFOLIO.HU
www.portfolio.hu/.../2_milliardert_aruljak_a_kapuvari_husuzemet.182470....
2013.04.11. – A kapuvári húsüzem felszámolása új szakaszába érkezett, a felszámolóbiztos 2 milliárd forintért hirdette meg a húsüzem cégeinek ingatlanjait ..."

... A MAGYAR HÚSÁGASZAT TELJES LIKVIDÁLÁSA ?????!

mahet 2013.05.05. 10:58:50

@kvadrillio: Igazából egyetlen kérdés van, miért olcsóbb a külföldi? Miért tudja kiszorítani a magyart?

Méretgazdaságosság? Jobb technológia? Állami támogatás?

MEDVE1978 2013.05.05. 11:01:20

Maga a hiánycél hajhászás egy nagyon tragikus történet, több oldalról is. Most a mélyebb okokra nem térnék ki, azokról órákig lehetne írni.
Erről nem sok szó esik, de az EU-nak sem nagyon fájt 2010 előtt, hogy 3% feletti hiánnyal zárunk minden évben. Nekik is azóta fáj, hogy Viktorunk, ha nincs pénz, akkor azt a külföldi tőkén hozza be. Nyilvánvaló, hogy a német, osztrák, francia bank sír a saját kormányánál, hogy a gonosz magyarok szivatják. Ehhez jön még EU oldalról egy kis ideológiai felhang (ha az előző nem lenne Orbán gyerekeket is ehetne, akkor sem kritizálnák), ami gyakorlatilag arról szól, hogy Viktorunk sikeresen személyi kultuszt, gazdasági és kulturális egyeduralmat épít fel belföldön, ami ugye inkább a Kaukázusra vagy a harmadik világra emlékeztet és Európában már nem trendi. Na ezért az EU nem smakkol minket, olyanok vagyunk, mint egy gennyes kis pattanás az EU arcán. Persze emellett relatív jelentéktelenek vagyunk, így lehet rajtunk példát is statuálni. Ennek a megtestesülése a deficiteljárás is. Bár gyakorlatilag a 3%-os határnak se realitása, se értelme nincsen, sőt sokan szarnak is betartani, például mondjuk az angolok vagy a hollandok, tökéletesen megfelel Viktorisztán csuklóztatására.

A másik vonulat a magyar elkúrások rendszere. Bajnai anno minimumra állította a magyar gazdaságot, ami annyit jelent, hogy átütemezett. A helyzet nem volt fenntartható, rengeteg szart lapátolt ő is előre, a távoli jövőbe. Erre jöttek rá Viktor és GYörgy keresztnevű vizionőrjeink. Kitalálták a rendkívül okos módon, hogy a 2010-es kormányváltást követően nekünk bizony lesz mozgásterünk, kizsaroljuk az EU-tól. A gond csak az volt, hogy közben éppen a görög államcsőd első fejezete zajlott le és az EU gazdag államai éppen hülyét kaptak a lusta, eladósodott déli országok problémáitól. És akkor az alacsony, arrogáns ember belépett az ajtón és nagy természetességgel azt mondta: mi szeretnénk a dupla akkora hiányt, mert ez nekünk bizony kijár. Bár ki nem röhögték nyilvánosan kirúgták, mint a macskát szarni. Ami a fő gond, hogy a helyzet 2010 tavaszán, kora nyarán már egyértelmű volt, a kormány pedig minden szinten csak őszre vagy tél elejére vette észre, hogy nincs mozgástér. Addig a fiúk el voltak ájulva attól, hogy a nép 2/3-ot adott a kezükbe és nem tudták, hogy most istenek vagy parlamenti képviselők lettek. A másik gond, hogy emellett saját gondolatok hiányában Kósa és Rogán nagyban kommunikálta az eredeti ütemtervet - miszerint hajjaj, már most óriási baj van, a szocik elloptak mindent, jön a nemzethalál és a költségvetési katasztrófa. Olyan meggyőzően mondogatták, hogy ettől meg is padlózott a forint és jó sokáig csak szar feltételek mellett tudtunk tőkét bevonni. Ez a folyamat készítette elő a terepet a további hibáknak, amelyek az államkötvények hozamszintjét magasan tartották.

Persze hozzá kell tenni, hogy globálban ott van még az EU hibás politikája, ami főként a németek szűklátókörűségéből adódik. A németek finanszírozzák a nagy részét a válság óta történő mentőintézkedéseknek és a szavazóknak csak ez jön le. A probléma az, hogy a politikusok, így Merkel sem akar mostanában ennél túl összetettebben gondolkodni. Az igazság ugyanis az, hogy szép dolog az, hogy a németek segítenek, de nem önzetlen. Cserébe az EU nem omlik össze, nincs újabb gazdasági vagy igazi háború. Mert ugye egy Németország körülvéve olyan államokkal, amelyek dühösek rá és nem akarják az áruit vásárolni, az egy exportképtelen és gazdaságilag visszaeső Németország.
Ezért mondja lassan mindenki, hogy a német betétesek pénzének védelmére túl nagy ár az EU radikális visszaesése, illetve esetleges szétesése.

midnight coder 2013.05.05. 11:14:26

@Mr. Waszabi: Az EU-t nyugodtan belekeverheted, az alapvető gond az ezzel az egésszel, hogy valamiért az EU a mi esetünkben előszeretettel keveri a politikát a gazdasággal - míg Pl. a szlovákok esetében az ebet nem zavarja hogy echte nácik vannak kormányon. Szóval, van egy erős kettős mérce, aminek kőkemény gazdasági vonzatai is vannak, és amit én a hazai liberósaink hatékony lobbytevékenységének tudok be.

komplikato 2013.05.05. 11:15:53

@kpityu2: " Az igaz, de mi van az EU-s pénzekkel?"

Miféle EU-s pénzekkel? :D

444.hu/2013/04/30/titkos-haboru-dul-budapest-es-brusszel-kozott/

Olvasd el ezt ... Fentebb írta valaki a "gazdaság élénkítő csomagról", hogy majd kap Simlicska 200 milliárdot és hali. Én a fenti cikk alapján el is hinném, hogy csak ezért és csak miatta találták ki kínjukba, ha már a "gonosz" EU elzárta a pénzcsapokat. Az egészben a legszebb, ahogy napi szinten kamuzzák arcunkban, hogy minden rendben.

komplikato 2013.05.05. 11:18:37

@kvadrillio: "A MAGYAR HÚSÁGASZAT TELJES LIKVIDÁLÁSA ?"

Nem. Csak Eddig Csányi kartársé volt az ipar 70-80%-a és az KEVÉS neki.
Nem gyanús, hogy a bedőlő húsüzemek (Hajdú Bét, Bábolna, stb.) hitelezője vagy inkasszózója tök véletlenül az OTP? Aki siet "megmenteni" a céget aztán be is nyeli?

Meg hát ha nem forog a biznisze miből fognak infrastruktúrát fejleszteni Szingapúrban? :P

komplikato 2013.05.05. 11:24:17

@kvadrillio: Ez nem újdonság, több mint egy éve volt a nyilatkozat, hogy a magyar hústermékek jelentős részének már 60% import disznóhúst tartalmaz, mivel itthon nem éri meg tartani. Nyilván a jelen kormány ígéreteihez híven támogatja a mezőgazdasági termelést. :P

midnight coder 2013.05.05. 11:24:48

Amúgy a másik probléma az az egész posttal, hogy az az állapot amibe az ország került, alapvetően 2002 és 2010 között jött létre. Orbánékat ugyan nem lehet azzal vádolni, hogy annyira sikeresen oldották meg a problémát amit Fletóék okoztak, de a mostani helyzetet a szocik alapozták meg. Azaz kb. ki lehet mondani, hogy a demokrácia látszata mellett fényesre nyaljuk az EU seggét taktika sem nevezhető sikertörténetnek.

komplikato 2013.05.05. 11:33:30

@midnight coder: A poszt nem arról szólt szerintem ki tehet vagy sem a helyzetről, hanem arról szólt miért NEM válik be a jelenlegi "megoldás". Tévedés jogát fenntartom.

vakapad 2013.05.05. 11:43:42

@MEDVE1978:

1./ „Erről nem sok szó esik, de az EU-nak sem nagyon fájt 2010 előtt, hogy 3% feletti hiánnyal zárunk minden évben. Nekik is azóta fáj, hogy Viktorunk, ha nincs pénz, akkor azt a külföldi tőkén hozza be. Nyilvánvaló, hogy a német, osztrák, francia bank sír a saját kormányánál, hogy a gonosz magyarok szivatják.”

- EU tagok 2004 óta vagyunk. Azóta bizony „fáj” az EU-nak, hogy mennyi a hiány, és a fájdalomérzés csökkentése érdekében Gyurcsánynak konvergenciaprogramot (ha valaki nem tudná, az ilyesmi arról szól, hogy hogyan csökkentjük a hiányt 3 % alá) kellett benyújtani, amelyet annak rendje és módja szerint meg is tett. Szépen letárgyalták Brüsszelben (akkor még ilyen viszonyban voltunk velük, röhej, mi?), a program szerint pedig 2008-ban mentünk volna le 3 % alá. És bizony 2008 augusztusában a várható hiány tényleg 3 % volt.
- Lehet, hogy az „EU”-nak (amely különféle nációjú bürokraták összessége) a kissé… khm … szubjektív magyar közvélekedés szerint „fáj”, hogy Viktorunk a külföldi tőkét sarcolgatja, viszont az, akinek tényleg rosszat tesz, és sokkal jobban megérzi, az Magyarország. Elég erősen függünk tőlük ugyanis.
- Elárulnám még, hogy nem a „német, osztrák, francia bank” siránkozása miatt nem szeret minket az EU (még ha jól hangzik is, az összegek relatív kicsisége miatt ez hülyeség), hanem azért, mert állandóan verbális sallereket és kokikat kap tőlünk, és bizony az állandó pocskondiázás megviseli az embert, még ha brüsszeli bürokrata is.

2./ „A másik vonulat a magyar elkúrások rendszere. Bajnai anno minimumra állította a magyar gazdaságot, ami annyit jelent, hogy átütemezett. A helyzet nem volt fenntartható, rengeteg szart lapátolt ő is előre, a távoli jövőbe.”

Ez viszont úgy hülyeség, ahogy van. Nem Bajnai állította minimumra a gazdaságot, hanem a világválság (bár annak hatásait előszeretettel szokták a libsibolsikomcsik nyakába varrni, de ennek propagandahányada 100 %, és csak a maradó százaléknyi tartozik az igazsághányadba). Bajnai nem ütemezett át, hanem azonnal lépett, megszüntette a lehetséges kiadásokat. Az utolsó mondat valószínűleg az IMF hitelt célozza, és valóban, derék népünknek sziklaszilárd és megingathatatlan a hite abban, hogy az IMF hitel valami speciális, amely nem illeszkedik az állam folyamatos hitelfelvételeinek sorába. Hát, kérem, az IMF-EU hitel egyharmadával magasabb kamatú piaci hitelt váltottunk ki (javult az adóspozíciónk), melyet így is, úgy is fel kellett volna vennünk, ahogy jelenleg is folyamatosan veszünk fel visszafizetgetvén a régieket, egyharmadát betettük az MNB-be devizatartaléknak (a nettó adósságunk ezzel nem nőtt), egyharmadát meg fel se vettük. Jövőbe történő szarlapátolás tehát nem történt, hiába szeretné ezt a Párt propagandaosztálya kapcsolt részeivel együtt elhitetni (az elhitetés persze sikeres a tényszerűség hanyagolása ellenére).

3./ „Persze hozzá kell tenni, hogy globálban ott van még az EU hibás politikája, ami főként a németek szűklátókörűségéből adódik.”
Ezt inkább nem kommentálnám.

Ludovikás Levente 2013.05.05. 11:46:59

Ez egy annyira buta poszt, hogy kár is bármit írni róla. Elemi iskolai házifeladatnak valaki összekínlódott valamit

hot-spot (törölt) 2013.05.05. 11:48:33

@vakapad: Belőled kellene a parlamentbe sok,sok és még több.

vakapad 2013.05.05. 11:53:09

@midnight coder:

1./ Ahogy szoktam:
2002. és 2008. között a GDP 20 %-kal nőtt (jelenleg a 2005-ös szinten vagyunk), 2008. augusztusában az adósság 65 % volt, a várható éves hiány 3 %, 1 CHF = 160 HUF, volt 13. havi fizetés meg nyugdíj, és nem voltunk bóvli kategóriában.

2./ "Azaz kb. ki lehet mondani, hogy a demokrácia látszata mellett fényesre nyaljuk az EU seggét taktika sem nevezhető sikertörténetnek."

Ez a pártsajtóból lett idemásolva? Főleg a "demokrácia látszata" és a "fényesre nyalás" tetszik.

nyisziati 2013.05.05. 11:56:22

Ez egy egyszerű, de a kialakult helyzetet remekül bemutató cikk. Gratula.

komplikato 2013.05.05. 12:17:46

@kovi1970: " E mellett kb. 5000Ft/hó társadalombiztosítási járulékot is fizetnie kellene. "

Pontosítsunk 2012 január 1 óta nincs TB és nyugdíj járulék, valami hülye nevű adó van, így ugye nem köteles érte szolgáltatást nyújtani érte állam bácsi. És már havi 6000 vagy több a TB. Amit ugye munkanélkülieknek se végtelenségig fizetnek a delikvens helyett, pályakezdőknél meg pláne ...

Pepibubó 2013.05.05. 12:19:19

@hot-spot:
Írtam én egy szóval is, hogy nincs tönkretéve az ország?

Az alapvető, a címlapon megjelölt eredendő OKOT vitatom. A 4 évtizednyi kommunista diktatúráról szóltam, aminek a rombolását 23 év alatt sem sikerült helyrehozni. Minden további baj csak erre a tárgyi, társadalmi romhalmazra rakódott, erről írtam.

Persze megértelek, nehéz nyelv ez a magyar. Sokan mondják, akik most tanulják... :-)

komplikato 2013.05.05. 12:27:38

@Pepibubó: "A 4 évtizednyi kommunista diktatúráról szóltam, aminek a rombolását 23 év alatt sem sikerült helyrehozni."

Ha a gazdaságira gondolsz, meg sem próbálták igazán. Ha mentálisra, akkor sajnos igaz és meg is látszik a lakosság gondolkodásán. Politikusainkén még inkább.

Pepibubó 2013.05.05. 12:43:10

@komplikato: Így igaz!
A mentalitás, ami a diktatúrából maradt itt, az a legnagyobb baj: ezt bizonyítja az elmúlt 23 év. Ebben pedig a média a főbűnös, ezért zavar annyira, amikor itt is címlapon ködösítik a lényeget, az alapvető okokat, csakhogy mentegessék az elvtársi korszakot.

Pár napja, az egyik - reklámra rengeteget költő - szupermarket morgorva "kereskedőit", azaz árukiadóit néztem elhűlve, ahogyan szinte vicsorogtak a vevőkre. Munkanélküliség van, de a többség jól láthatóan büntetésnek érzi, hogy dolgoznia kell.

Ausztriában - persze nyolcszor magasabb szintű életminőség mellett - örömmel fogadnak, amikor belépek egy boltba. Az a gyanúm, hogy nálunk ez nyolcszoros életnívó mellett se lenne így.

nincs1itt 2013.05.05. 12:51:34

@hot-spot: Komolyan nem érted?? Hova vándorolt be a sok ember?? Egy működő, TERMELŐ és ezen keresztül fejlődő gazdaságú országba! Xart sem ér a bevándorló, jó ember, ha nincs munka!! Akkor csak bajnak vannak...
Úgy látom, hogy az elvont közgáz elméletek, teljesen kitöltik a látótered! Pedig baromi eccerű a német modell, termelni, értéket előállítani, azt eladni(export) és ezen keresztül a belső fogyasztás is élénkül. Ez egy öngerjesztő folyamat. Ajánlott olvasmány: Milton Friedman összes...

vakapad 2013.05.05. 12:51:51

@komplikato:

Csak a tények kedvéért:

1./ 2008-ban a GDP az 1989-esnek a 128 %-án állt (pedig 1993-ban volt a 82 %-án is a "szocialista nagyipar" összeomlása után). Ez azért nem nevezhető megsepróbálásnak.

2./ A mentális hagyaték az, hogy "majd az állam" (illetékes elvtárs). Ezt a hagyatékot néhány politikus még vallja (napéldául a jelen regnálók), néhány politikus meg nem. Azokat manapság le szokták ugatni. De azért vannak.

Dilis Csávó 2013.05.05. 12:57:49

Csak reszben ertek egyet a cikk mondandojaval.
Ha mondjuk ez a cikk egy alapvetoen rendbenlevo, viszonylag nagy belso piaccal, vagy stabil, es novekedesi potenciallal biro kulso piacokkal rendelkezo orszagrol szolna, akkor persze mas lenne a helyzet.
De Magyarorszagon csak rovidlatas eseten beszelhetunk a valsagkezelo allam tulzott monetaris/fiskalis szigorarol. Valojaban a magas allamhaztartasi hiany nem a valsag kovetkezmeney, hanem az elavult strukturak, a nem hatekony intezmenyrendszer es a mindenbe beleszolo, mindent agyonkontrollalo allam kovetkezmenye.
Innen nezve a dolgot pedig teljesen mindegy, hogy mekkora a megszoritas, vagy eppen a hiany, ugyanis ezek nem okok, hanem tunetek. Magyarorszag a mainal kedvezobb vilaggazdasagi helyzetben is valsagban lenne, ugyanis kis orszagkent csak addig lehetett ilyen etatizmus es voluntarista ertekrendszer mellett versenykepes, amig a versenytarsai is ezektol a hibaktol szenvedtek. Ennek vege, naluk, nem nalunk.
STrukturalis reformok nelkul semmi sem valtozik.

sanyix 2013.05.05. 13:08:41

az eu ezzel a már nyilvánvaló kettősmércével, csak azt éri el, hogy ezeknek az idióta vityáéknak lesz kikre fogni azt hogy miért maradt ez az ország egy csődtömeg. Azt fogják mondani hogy az eu túlzottdeficit eljárása miatt nem tudott kilőni a gyorsnaszád a mariana árok legaljáról, és csak ők tartották vissza magyarországot attól hogy sikerállam legyen :)

ob.szerver 2013.05.05. 13:11:05

@komplikato:

"Nem gyanús, hogy ....(Hajdú Bét, Bábolna, stb.) hitelezője vagy inkasszózója tök véletlenül az OTP? Aki siet "megmenteni" a céget aztán be is nyeli?"

Még ennél is érdekesebb, hogy megmentett cégeket egy bank meg is finanszírozta az új tulajnak. Na, vajon melyik lehetett az? Pár év múlva szólt a Pszáf, hogy ezt azért mégse kéne.

komplikato 2013.05.05. 13:19:01

@ob.szerver: OFF: Azért egy 25 milliárdos adósságban úszó cég megvétele én szememben eleve csak pénzmosásra jó akció lehetett. De valószínűleg még azt is bukták ...

Makkasz 2013.05.05. 13:32:36

@kovi1970: Persze, tudom en is hogy felcsokkentettek az adossagot. Annak ellenere hogy 3000 mrd elloptak (onmagaban annak adossagcsokkentesre forditasa 10% adossagcsokkentest eredmenyezett volna). Feleltek, 3 ev alatt.

Egyebkent cirka 53 eve folyik ez, jolet teremtese a jovo nemzedekek terhere, csak kozben mar a kamatfizetes megfojtja az orszagot.

100 eve nem mukodhet a gazdasag szabadon,
70 eve tart a kommunizmus,
50 eve megy az eladosodas.

Sir Galahad 2013.05.05. 13:52:52

@hot-spot: Mind a kettő ugyanolyan rossz, és ebből látszik, hogy az EU-nak egyszerűen az a baja Orbánnal, hogy ő kormányoz. Az EU célja - már nyilvánvaló - egyszerűen annyi volt, hogy valamilyen módon ellehetetlenítse a kormányt: ha teljesíti a feltételeket, azzal, ha nem, azzal.

Sir Galahad 2013.05.05. 13:55:10

@Kard: Ne aggódj, ez esetben is találnának valamit, amibe bele lehet kötni, persze mindaddig, amíg jobboldali kormány van (baloldali kormány akkora hiányt halmozhat fel, meg úgy általában is azt csinálhat, amit akar - következmények nélkül).

komplikato 2013.05.05. 14:04:40

@Sir Galahad: Ahogy nézem semmi jele, hogy most jobboldali kormány lenne ...

baldoc 2013.05.05. 14:12:59

@Sir Galahad: Szerinted most, 2013.-ban az EU jobboldali vagy baloldali ?

Sir Galahad 2013.05.05. 14:20:29

@baldoc: Ez egy nagyon jó kérdés. Nézd meg eggyel feljebb komplikato válaszát, szerinte a Fidesz se jobboldali. Akkor most mit mondjak az EU-ra?

Sir Galahad 2013.05.05. 14:23:58

@komplikato: Igazad van, a jobb- és baloldal általam használt hagyományos címkéi ma már idejét múltak.

desw 2013.05.05. 14:33:21

@Sir Galahad:

"Ne aggódj, ez esetben is találnának valamit, amibe bele lehet kötni, persze mindaddig, amíg jobboldali kormány van (baloldali kormány akkora hiányt halmozhat fel, meg úgy általában is azt csinálhat, amit akar - következmények nélkül)."

Nem az a baja az EU-nak, hogy jobboldali kormány van (mondjuk a fidesz erős balos inkább), hanem az, hogy Orbán és bandája suttyó paraszt. Orbánék magasról szarnak az eu-s szabályokra, de azért a markukat tartanák az eu-s pénzekért. Most az EU részéről jön egy lecke, hogy azért ez így nem okés!

svega 2013.05.05. 14:33:45

@hot-spot: Hogy mi a megoldás? Akkor pár ötlet:
A bürokrácia azonnali, 90%-os lecsökkentése. Régen egy nyomorult autószerviz is ki tudta tölteni az új műszaki vizsga papírjait, most ehhez kell egy okmányiroda. Az egyház támogatásának eltörlése, tartsa el a tagság. A futball minden támogatásának eltörlése, tartsa el magát, mint nyugaton. A börtönök költségvetésének megnyirbálása, nem kell konditerem és plazmatévé, ki mennyit dolgozik ott bent, annyi fűtést, és komfortot kapjon. Az országos kifizetőhelyek (BKV, MÁV, Posta, stb. piaci alapra helyezése, érdekes, nyugaton működik.
A állam teljesen felesleges háttérintézményeinek teljes felszámolása, például minek gazdaságkutató intézet 1000 munkatárssal, a piac a megoldás. A politikusok fizetésének és térítési rendszerének megreformálása, a fizetés legyen a magyar átlagfizetés, de jobb, ha ingyen szolgálja a hazát, aki akarja. Legyen ez becsület dolga, egyből eltakarodnának a megélhetési politikusok. Soroljam még?

Sir Galahad 2013.05.05. 14:55:51

@desw: Erősen emlékszem,hogy Gyurcsányék is szartak az uniós szabályokra hogy mást ne mondjak, a valójában kb. 13 százalékos költségvetési hiányt 8-nak hazudták, miközben - mint tudjuk - 3 a megengedett. Mit tett ellenük az Unió? Semmit...

desw 2013.05.05. 15:09:15

@Sir Galahad:
Mondjuk az orbáni 3% is csak az mnyp pénzek elfüstölésével és a multiadókkal jött össze...

De nem a hiányra gondolok, hanem pl.: az erősen vitatható multi és bankadóra. Orbánék sejtik, hogy ezekből baj lesz, de szarnak rá, mert amire a lomha EU megmozdul, addigra már talán nem is ők lesznek a porondon (ismerős "megoldás" I. Orbán idejéből).

Az Eu meg annyit mond, hogy ha te így, bugris Orbán, akkor mi meg úgy.

desw 2013.05.05. 15:12:35

@Sir Galahad:

És persze az egyéb "érdekes", feltehetően nem épp EU-konform megoldásokat ne is említsük, trafikmutyitól a közgépen át a földmutyiig...

Mr. Waszabi 2013.05.05. 15:24:59

@midnight coder: szerintem ez nem jó kérdés. Nem arról szól a történet, hogy melyik taknyos gyerek kapott kevesebb zsebpénzt aputól, hanem arról, hogy miért, miért olyan a hozzáállása apunak egyikhez, a másikhoz meg miért más.
Mondjuk, az egyik ok, hogy Magyarország iszonyúan korrupt, az állammal és tisztviselőivel az élen, a sérelmezett országok összehasonlításában a legkorruptabb.
Ez lemérhető azon - ha csak Brüsszelből nézzük - , hogy az EU-s pénzek jelentős részét nem tudtuk lehívni az előző etapban a saját apparátusunk korrupt és érdektelen hozzáállása miatt.
Miért érdektelen bárki ebben a kérdésben? Mert olyan pénzről van szó, amihez nem juthat hozzá jogi okoskodással, nem elég egy ismerős a minisztériumban, hanem sajnos jól kidolgozott ellenőrzési eljárás van Brüsszelben, azért. Ezért inkább a dögöljön meg a Józsi tehene is elv alapján szarnak a politikusok, hivatalnokok az egészre, s aki nem jattol valami módon, az nem kaphat EU-s támogatást, nem nyerhet pályázati pénzt. Jelzem, az se normális, hogy a magyar polgárok, cégek által befizetett adókból is csak jatt ellenében vagy politikai pártállás szerint nyerhetnek el támogatásokat vállalkozások, de az mindennek a teteje, hogy más országok által kvázi ajándékba adott pénzkeretet veszni hagynak, csak mert a jattal együtt már nem éri meg a pályázónak pályáznia, s akkor az apparátus hozzáállása szerint inkább vesszen el a pénz, ha az övé nem lehet.
Ehhez tegyük hozzá a mostani kiszámíthatatlan jogi környezetet, amelyben nem tudhatja a vállalkozó, hogy holnapután nem húzzák-e ki alóla a vállalkozását, pusztán azért, mert valaki rá akarja tenni a kezét. (Ld: Orbán és Tarlós a buszon. Pár mondatban elhangzott az eszencia.)

Ezek mellett lehet reklamálni, hogy igazságtalan az EU, de szerintem a pofátlanság netovábbja. Először a magunk háza táján kéne rendet tenni, aztán lehet jelentkezni, hogy nem jól osztották el azt, amivel mi milyen jól tudnánk gazdálkodni szerintünk, ha adnák.
Volna pár elgondolkodtató kérdésem.
Az állami beruházások 98 %-át EU-s pénzből finanszírozták az elmúlt években. Akkor mire költötte az állam a magyar gazdaságból bevett, hadi sarcnak is beillő mértékű adót, illetékeket és járulékokat? Hogyan boldogulna az EU nélkül? Sehogy.
Másik terület. 1990-1995 között a világon 2 ország volt, amelynek mezőgazdasága állami támogatás nélkül piacképesen működött. A másik Új-Zéland volt, csak segítek. Pedig nem voltunk társult EU tagok még, vám terhelte az európai exportunkat is, nem hogy exporttámogatás lett volna, mégis életképes maradt a mezőgazdaságunk.
Aztán jött az EU tagság, mindenféle szubvenciókkal és mégsem látszik a mezőgazdaságban a belé öntött rengeteg pénz, mondhatni szarabbul megy a buli, mint korábban eszközök, tőke és támogatás nélkül. Ez hogy lehetséges? Ma gyakorlatilag nem szól másról, mint EU-s agrártámogatások kisíbolásáról, amit ráadásul nem a kisparasztok hajtanak végre, hanem nagyvállalkozók.
Ha már a beruházásoknál és azok hasznosságánál tartunk. Tudható évek óta, hogy az élelmiszer nagy üzlet lesz az éghajlati változások miatt. Ugyan, miért nem épült víztározó és öntöző csatorna rendszer EU-s támogatással, holott arra igénybe lehetett volna venni? Elkölthettük volna a le nem hívott keretet, meg a 4-es metró helyett is jobb dobás lett volna, meg néhány ál-alagút és viadukt helyett is.
Most, hogy a FIDESZ kiosztotta az állami földeket a rokonoknak, most érdekes módon mindjárt rájöttek, hogy jaj de fontos megoldani az öntözést? Hogy a föld lófüttyöt nem ér, ha aszály lesz és nem terem?
Szóval, Brüsszelből nézve mindez úgy néz ki, hogy ez az ország nem tud élni a felkínált lehetőségekkel, mert nem képes rá, mert nem is akar képes lenni.
Szóval nem véletlenül mondom, hogy itt helyben kéne vizsgálódni és változtatni, mert gyalázatos az szint, ahol a magyar állam érdekkezelése tart.
Mondok egy jó példát, csakhogy látható legyen, hogy lehet ezt jól is csinálni, itt és most is, akár éveken át is. A MVH az EU agrár terméktámogatások kifizetési, illetve szubvenciós felvásárlási ügynöksége. Eljárásrendjét és számítógépes rendszerét úgy építette fel 2004-ben, hogy abban korrupciónak lehetősége ne legyen. Az igénylések elektronikus rendszerbe kerülnek, s onnantól a gép sorsolja ki az ügyintézőt, az ellenőrt, a mintát bevizsgáló hitelesítő céget és a határozat aláíróját is minden egyes ügyben akkor, amikor a következő fázisba kerül az ügy. Senki nem tudja előre az ügyben érintett többi hivatalnokot, bevizsgáló labort, sem a határozat aláíróját, így a korrupciót se tudják megszervezni. Nem is marad meg a keret, elfogy az utolsó fillérig, anélkül, hogy sáp cserélne gazdát. Ráadásul gyorsan is megy az egész. Tessék mondani, ezt hogy nem sikerült összehozni a többi EU-s kifizető ügynökségnél? Nem akarták, úgy nem sikerült. Pedig ez is magyar EU-s hivatal, magyar szoftverrel, magyar munkavállalókkal és hivatalnokokkal.

vakapad 2013.05.05. 15:27:19

@Sir Galahad:

Mivel én ragaszkodni szoktam a tényekhez (ez másokra nem annyira jellemző), kénytelen vagyok ismételten megírni, hogy Gyurcsányék nem hazudtak (persze ez csak azoknak mond valamit, akik ismerik a "nem" tagadószó jelentését). Annyi történt, hogy a PPP konstrukciókat az EU tudtával(!) ki akarták venni az adósságnövelő tényezők közül. Az EU ezt a kérdést már a választások után tárgyalta volna, mire Járai (jelenleg KT elnök) gyorsan kiküldte Szapáryt (jelenleg washingtoni nagykövet) Brüsszelbe, egy kis botránykavarásra, így az EU kénytelen volt a megtárgyalását a választások előttre előrehozni, és bizony nem a javunkra döntött. A hazai propaganda (vigyázat, nem a Gyurcsányéké!) ezt úgy hozta le, hogy a./ "Gyurcsányék hazudtak" (pedig nem), és b./ "a hiány még magasabb volt", pedig az EU nem a javunkra döntött (azaz a PPP-ket is be kellett venni az adósságnövekedésbe), így a hiányként közölt érték tényleg annyi volt, amennyit közzétettek.

Kérném azokat, hogy akik a sztorit nem ismerik, ne azzal vágjanak vissza az itt összevissza ... khm ... csúsztatóknak, hogy "de a FIDESZ is", mert azzal nem védenek meg semmit. Sőt.

vakapad 2013.05.05. 15:43:48

@Mr. Waszabi:

Az örök téma, alagutak és viaduktok:

1./ Az M6-os építésekor a befektető (aki a saját pénzét tette bele, az állam csak bérli tőle) bizony nem volt hülye, és kiszámolta, hogy jönne ki jobban: ha jó mély árkot váj, és a földet elszállítja kb. 50 kilométerre (közelebb nem volt földlerakási engedélyes hely), vagy alagutat épít. És, mivel az utóbbi volt az olcsóbb, és ő a saját pénzéből minél kevesebbet akart költeni, hát uramfia, alagutat épített.
2./ A viaduktnál a nyomvonalról véglegesen (volt vagy 32 változat) a helyi önkormányzat döntött, és mivel nem engedte a helyi érdekek legkisebb sérülését sem, a viadukt mellett tette le a voksát(2002. februárjában). Bizony, a demokrácia ennyire ostoba dolog, többletköltségekkel jár. Ez úgy 30 milliárdba fájt az adófizetőknek, kb. ennyi a különbség a helyiek számára hátrányos, de olcsó megoldás és a viadukt között.

Megjegyzendő, hogy ezt tán néhányan elolvassák (nem sokan), aztán újrakezdik a viaduktozást. Az ugyanis jobban hangzik.

Mr. Waszabi 2013.05.05. 16:01:41

@vakapad: nem vitatom. Nem ebben az értelemben említettem a viaduktot. A sajtóban közölt leiratát olvastam annak a minisztériumi meghallgatásnak/vitának, ahol a kormányzat képviselője részéről hangzott el az olcsósító javaslatra válaszként: "Mit fáj magának az a húsz milliárd?". Ez nem a vállalkozó felelőssége, hanem a közszolgáké, nyilván. Ebben az értelemben említettem meg a műtárgyakat.

kekex 2013.05.05. 17:28:38

@hot-spot:
Bocs, de a Tél közeleg, viszont Az éj sötét és tele van iszonyattal.
De tényleg nagyon jó levezetés.

kekex 2013.05.05. 17:32:21

@mahet:
Igazán hálát adhatnál egyúttal Istennek, hogy nem vagy "ilyen" mint a lencsés!
Ahogy egy millás tüntetési molinó tartalmazta (igen helyesen)
"Köszönöm Istenem, hogy nem vagyok fideszes"

Kard 2013.05.05. 17:41:22

@Sir Galahad: Más idők voltak a válság előtt és mások vannak most. Előtte minden állam nyugodtan költekezhetet most pedig vasszigor van szinte mindenütt.
Megjegyzem ha nem teszik át az manyup pénzéket az államhoz és állítják le a befizetéseket akkor már kb. 4e milliárd forinttal odébb lennénk ami 15% a GDP-ben azaz most olyan 95% lenne a hiány. Ennyi szart toltunk a jövőbeli aktív korosztály terhére át, vagy ennyi nyugdíjat loptunk el a maiaktól, ezt majd az idő eldönti.

kekex 2013.05.05. 17:42:25

@Mr. Waszabi:
Hehe! MELYIK kormány alatt? Mert eddig úgy tudtam, hogy a nyomvonalat (viadukttal) NEM az Mszp kormány tárgyalta le!

Mr. Waszabi 2013.05.05. 19:20:59

@kekex: nem tudom, olvastad-e az előzményeket, én mindegyikről írtam, a korrupció és hatékonytalanság tekintetében.
De ennek ne örülj annyira, mert a korrupció csak folyvást nőtt 1990 óta s most van a topon. Az MDF kormány alatt a privatizációk, a Horn kormány alatt az olajozás (és valahányad része a privatizációnak), azonban állami szintre az első Orbán kormány emelte jogszabályokkal, majd az MSZP folytatta az EU-s pénzek átjátszásával.
Azonban az a mértékű lopás jogsértések árán is, ami 2010 óta tapasztalható, nos, az a második Orbán kormány rovására írható egyedül.
A politikai korrupcióval mindenki tisztában volt ebben az országban 1990 óta, csodát gondolom nem is várt senki, azonban az a pofátlanság netovábbja, hogy Orbán pont az elődei lopásait meglovagolva s annak ellenkezőjét ígérve jutott a 2/3-hoz, ellenben a lopás mértékére még rátett két nagyságrendet, ahelyett, hogy csökkentette volna.
Ezért nem képes hozni kormánya a 1998-2002 közti gazdaságpolitika töredékét sem.
Elég, ha megnézzük a különböző botrányokban felmerülő összegeket. Sukoró 2,5 milliárd, azt mekkora balhét igyekeztek belőle csinálni, közben valahogy felszívódott a manyup 3000 milliárdja, az extraadók vagy éppen most a dohánybiznisz bevételei csoportosulnak át érdekkörükbe.
1998-2002 között még százmilliós nagyságrend, 2002-2010 között már milliárdos, 2010 óta pedig az ezermilliárdos nagyságrend jött divatba. Nem kell hát csodálkozni azon, amilyen állapotban van az ország, mivel a gazdaság teljesítménye nem nőtt annyit, mint a közpénzlopásé.
Az már nagyon durva, amikor azért vet ki extra adókat a kormány, hogy legyen mit kilopnia a rokonoknak.
Jelzem, hogy mindeközben sem az államadósságot, sem padig a lakosság eladósodottságát nem csökkentették, hanem növelték, ellenben sok munkahelyet tönkretettek, vagy tesznek épp. Az, hogy mit kommunikálnak, az lényegtelen, a számok, tendenciák beszélnek egyértelműen. Azt gondolom, hogy amíg volt gazdaság, ami termelt, mert hagyták, addig volt remény a feltörésre, de jelen kormányzati dorbézolás, különös tekintettel a jogbiztonság megszűnésére, nos ez túl van a tűréshatáron. Ki fog itt befektetni, ha a kormány bármikor bármilyen szektor alól kihúzhatja a szőnyeget röpke pár nap alatt? A kormány ezzel a lépéssel átlépett egy olyan határt, ami demokráciában nem történhet meg: ugyanis ez a lépés nem a állami költségvetés javításáról szól, hanem a magántulajdon közvetlen átcsoportosítása más magánkézbe, törvényileg. Innentől azt vesznek el, amit csak akarnak, elég, ha furmányos törvénybe iktatják. Lehet örvendezni.
süti beállítások módosítása